Wolters Kluwer zal meer geld kwijt zijn aan promotie en personeel
ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP) - Data- en informatieleverancier Wolters Kluwer rekent er de komende maanden op meer geld kwijt te zijn aan het werven van personeel en aan promotieactiviteiten. In een handelsupdate over de eerste negen maanden van dit jaar meldt het bedrijf dat tijdens de pandemie vorig jaar op bepaalde onderdelen, zoals het plaatsen van advertenties en reiskosten, werd bespaard. Nu de situatie meer en meer normaliseert zal Wolters Kluwer hiervoor weer meer kosten maken. Daarnaast zal meer moeite moeten worden gedaan om personeel te vinden om de groei te ondersteunen.
Over de eerste negen maanden van het jaar boekte Wolters Kluwer op eigen kracht een omzetgroei van 6 procent. De opbrengsten uit print, zoals vakliteratuur en boeken, steeg op jaarbasis met 5 procent. De inkomsten uit boeken alleen stegen in de meetperiode met 20 procent. Deze stijging is opvallend, omdat voor de crisis de printdivisie jaar op jaar een krimp vertoonde. Maar een zegsman van Wolters Kluwer benadrukt dat de opleving vooral te maken heeft met de matige verkopen een jaar eerder, waardoor de vergelijkingsbasis gunstig is. Wolters Kluwer denkt ook niet dat de opleving in print blijvend zal zijn.
Voor het vierde kwartaal rekent het bedrijf op een vertraging of mogelijk al een negatieve omslag bij gedrukte media. Ook de inkomsten uit eenmalige diensten en producten die tijdens de crisis een boost kregen, zullen de huidige stijgende lijn naar verwachting niet weten vast te houden, aldus het bedrijf.
Wolters Kluwer levert onder meer informatiediensten over gezondheidszaken en op juridisch gebied, maar ook voor andere bedrijfsdiensten zoals belastingexpertise. Bij vrijwel alle divisies van het bedrijf vielen de marges hoger uit. Dat was niet het geval bij Tax & Accounting, waar meer investeringen werden gedaan. Verder verwacht Wolters Kluwer voor het hele jaar een iets hogere winst dan waar het eerder op rekende. Dat komt mede door herstructureringskosten die lager uitvallen dan geraamd.
Wolters Kluwer is ondertussen ook druk met plannen om personeel weer geleidelijk naar kantoor te laten terugkeren. Momenteel werkt zo'n 15 procent van de werknemers op kantoor. Wolters Kluwer benadrukt dat de terugkeer naar kantoor alleen kan als de omstandigheden dat toelaten.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De chipbedrijven ASML, Besi en ASMI stonden donderdag bij de grootste stijgers op de Amsterdamse beurs. De resultaten van het Amerikaanse chipconcern Nvidia zorgden voor opluchting bij beleggers. De grootste verkoper van AI-chips ter wereld presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht en bleef optimistisch over de vooruitzichten voor de komende maanden.
12 minuten geledenTOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
1 uur geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiƫrs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
2 uur geleden