Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Witte Huis veroordeelt Musk om 'promotie' antisemitisme

Witte Huis veroordeelt Musk om 'promotie' antisemitisme

WASHINGTON (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Het Witte Huis heeft Tesla-topman en eigenaar van het socialemediaplatform X Elon Musk veroordeeld om diens "weerzinwekkende promotie" van antisemitisme. Volgens een woordvoerder van het Witte Huis wordt die "promotie van antisemitisme en racistische haat in de sterkst mogelijke termen veroordeeld omdat die indruist tegen de kernwaarden van Amerikanen".

Musk reageerde onlangs op een bericht op X dat "Joden de haat tegen blanken aanwakkeren". Musk voegde daar de opmerking aan toe: "Je spreekt de waarheid".

"We hebben een verantwoordelijkheid om mensen samen te brengen tegen haat en een verplichting om ons uit te spreken tegen iedereen die de waardigheid van zijn mede-Amerikanen aanvalt en de veiligheid van onze gemeenschappen ondermijnt", aldus de woordvoerder van het Witte Huis. Hij noemde het "onacceptabel dat zulke leugens worden verspreid".

Reputatieschade

De uitlatingen van Musk zijn volgens het Witte Huis extra schadelijk gezien de sterk gestegen toename van antisemitische incidenten sinds de aanval van Hamas op Israël vorige maand.

Het grote Amerikaanse technologieconcern IBM heeft al gezegd zich terug te trekken als investeerder op X vanwege antisemitische berichten op het platform. Ook de Europese Commissie stopt voorlopig met adverteren op X om haatzaaiende berichten en nepnieuws die via het kanaal worden verspreid. De commissie vreest voor eigen reputatieschade door advertenties op X.

Kritisch

Investeerders in Tesla hebben zich ook kritisch uitgesproken over Musk omdat de reputatie van het elektrische automerk geschaad kan worden. Facebook-medeoprichter Dustin Moskovitz roept de miljardair zelfs op om af te treden als Tesla-topman.

Lions Gate Entertainment, bekend van films en series, heeft vrijdag gezegd per direct te stoppen met advertenties op X in verband met antisemitisme op het platform.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

44 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden