
Wisselende resultaten Chinese stekkerautomarkt door zwakke vraag
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Verschillende Chinese autofabrikanten hadden in juli te maken met een afnemende vraag naar hun stekkerauto's. Met name Zeekr, het elektrische automerk van Geely, werd hard getroffen ten opzichte van de voorgaande maand. BYD was nog altijd het bestverkopende merk in China.
Zeekr, met types als de Zeekr 001 en Zeekr X, verkocht vorige maand 15.655 auto's, 22 procent minder dan in juni. Het bedrijf geeft aan dat voor de zomer onderhoud heeft plaatsgevonden aan de productielijnen. Ook worden aanpassingen gedaan voor het produceren van nieuwe modellen. Daarmee wil Zeekr ergens in het vierde kwartaal groeien naar een maandelijkse productie van 30.000 auto's.
BYD verkocht vorige maand de meeste auto's, bijna 341.000, 0,2 procent meer dan een maand eerder. De groei zat met name in de plug-inhybrides, waarvan de fabrikant er meer verkocht dankzij kortingen. De verkoop van puur elektrische auto's daalde daarentegen naar het laagste niveau in vijf maanden.
Verkoopdaling
Verder rapporteerde Geely, dat ook eigenaar is van Volvo Car, een verkoopdaling van 9,2 procent. Great Wall Motor, de grootste fabrikant van SUV's in China, zag de verkoop met 6,9 procent dalen. Li Auto verkocht juist 6,8 procent meer auto's in juli. Die stijging dankt de fabrikant aan de populariteit van zijn elektrische auto's met een groot bereik.
Chinese autofabrikanten kregen vorige maand te maken met hogere importheffingen, opgelegd door de Europese Unie. De Europese Commissie wil hiermee een eind maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat dat land zijn eigen fabrikanten subsidieert. De heffingen kunnen oplopen tot 38 procent.
Vlak voordat de verhoging op 5 juli werd ingevoerd, importeerde Europa meer elektrische auto's van Chinese merken. Dat kwam naar voren uit gegevens van onderzoeksbureau Dataforce. In juni ging het om ruim 23.000, 72 procent meer dan in mei. Het marktaandeel van de Chinese merken in Europa steeg in juni daardoor naar 11 procent volgens Dataforce.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
6 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden