Wisselende reacties op versoepelingsregel eindexamen
UTRECHT (ANP) - Er wordt wisselend gereageerd op het nieuws van Onderwijsminister Dennis Wiersma dat eindexamenleerlingen dit jaar toch een cijfer van de eindexamens mogen wegstrepen. De invoering van de zogenoemde 'duimregeling' zorgt voor een "meer dan verheugd" scholierenvertegenwoordiging LAKS, maar vanuit de scholen in het voorgezet onderwijs wordt terughoudender gereageerd.
Met de regeling kan een leerling een vak wegstrepen als het door een onvoldoende zou zakken, met uitzondering van de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Hoewel dit niet wordt aangemoedigd, moet het net als een jaar eerder ruimte bieden om toch te slagen na opnieuw een moeilijk schooljaar met onder meer geregeld lesuitval door corona.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zegt "ontzettend blij" te zijn met de regeling en voorzitter Iben Maas noemt het "een grote opluchting voor velen". Volgens Maas werkt de maatregel drukverlagend en helpt het leerlingen hun examen in te gaan "met een gevoel van zekerheid en een zorg minder, precies waar op dit moment zo veel behoefte aan is".
VO-raad
De VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs, heeft begrip voor het invoeren van de regeling. "Zeker gezien de oplopende lesuitval na de kerstvakantie kan ik mij voorstellen dat opnieuw gekeken wordt naar de maatregelen", aldus een woordvoerder. Maar de raad is ook kritisch. De duimregeling kan zorgen dat leerlingen "calculerend" de eindexamens ingaan en alvast uitstippelen welke onvoldoende weggestreept kan worden. Van een andere optie, het verlagen van de norm, is de raad ook geen voorstander. "Want we willen wel dat de leerlingen die eindexamen doen een diploma op niveau krijgen, anders krijgen ze daar later last van."
De VO-raad pleit wel nog voor een andere wijziging en wil dat de centrale praktijkexamens op het vmbo dit jaar niet doorgaan. "De leerlingen die praktijkvakken in bijvoorbeeld houtbewerken of tot automonteur volgen, zijn ook weinig op school geweest, net als de andere leerlingen. Frans kan je thuis nog wel leren als je in quarantaine zit en niet heel ziek bent, natuurlijk minder goed dan normaal. Maar het oefenen voor praktijkvakken was veel moeilijker, waardoor de achterstand groter is dan bij andere vakken."
Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de regelingen op scholen. De VO-raad zal dan een brief met wensen en aanbevelingen aanbieden.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden