'Wisselend beeld bij onlinebestedingen in eerste kwartaal'
AMSTERDAM (ANP) - De uitbraak en de verspreiding van het coronavirus heeft in het eerste kwartaal van dit jaar gezorgd voor een wisselend beeld als het gaat om online-aankopen. Aan reizen, dagjes weg en evenementen werd fors minder geld besteed. Daartegenover werden meer producten aangeschaft.
Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org, die circa 70 procent van de markt vertegenwoordigt, gingen de totale bestedingen in het eerste kwartaal met 4 procent omlaag tot 6 miljard euro. Het onderzoek door GfK werd gedaan onder circa 7500 consumenten en aangevuld met retailonderzoek.
"Ondanks dat we in Nederland te maken hebben gehad met een gedeeltelijke lockdown en deze pas halverwege maart in werking trad, is de impact van corona op de online consumentenbestedingen in het eerste kwartaal van dit jaar al groot geweest", concludeert Thuiswinkel.org. De groei van de onlinebestedingen als gevolg van corona zal volgens de organisatie vooral in tweede kwartaal zichtbaar worden.
Dienstensector
In de dienstensector, waartoe de luchtreizen en de dagjes weg behoren, was sprake van een daling van de consumentenbestedingen met 29 procent. Bij de producten werd juist een groei met 19 procent gemeten.
Het totaal aantal transacties steeg met 8 procent tot 69 miljoen. Het beeld hier was gelijk aan de uitgaven. Zo daalde het aantal aankopen van diensten met 30 procent, terwijl het aantal aankopen van producten bij de verschillende productcategorieën met 17 procent groeide. Diensten zijn goed voor 10 procent van het totaal aantal aankopen online.
Aan pakketreizen werd in het eerste kwartaal 50 procent minder besteed dan een jaar eerder. Losse vliegtickets en accommodaties werden 28 procent minder verkocht. Bij de producten laten vrijwel alle productcategorieën een groei van uitgaven en transacties zien. Alleen aan kleding werd minder geld uitgegeven.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens heeft vertrouwen in financiële instellingen zoals banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB). Het vertrouwen blijft daarmee stabiel vergeleken met vorig jaar, aldus de centrale bank op basis van jaarlijks onderzoek.
44 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - SBM Offshore behoorde donderdag tot de winnaars op de Amsterdamse beurs. De maritieme oliedienstverlener zag de omzet afgelopen kwartaal flink stijgen en werd opnieuw iets positiever over het resultaat dit jaar. Topman Øivind Tangen sprak van sterke prestaties en een toenemende activiteit in de belangrijkste markten van het bedrijf.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Vakbond De Unie is "geschrokken" van het nieuwe banenverlies bij ASN Bank. Het financiële concern kondigde donderdagochtend aan nog eens 850 tot 950 arbeidsplaatsen te schrappen. Dat komt bovenop het verlies van 731 banen eerder door een grote transformatie van ASN Bank, voorheen de Volksbank.
1 uur geledenZWAAGDIJK (ANP) - Discountwinkelketen Action heeft in het derde kwartaal zijn groei in Europa voortgezet met de opening van de eerste winkels in Roemenië. Volgens het bedrijf zijn in de eerste negen maanden van dit jaar in totaal 221 winkels toegevoegd aan het netwerk, dat daarmee groeide tot 3139 winkels in veertien Europese landen.
2 uur geledenMÜNCHEN (ANP/DPA/BLOOMBERG) - Siemens heeft in het afgelopen gebroken boekjaar opnieuw een recordwinst behaald. Het Duitse industrieconcern profiteerde onder meer van de verkoopopbrengst van het onderdeel Innomotics, dat zware elektromotoren voor schepen en mijnbouwapparatuur maakt. Die verkoop was onderdeel van de strategie van Siemens om te stoppen met de productie van zware machines en zich te richten op softwaregestuurde productlijnen met hogere winstmarges.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - ASN Bank schrapt nog eens honderden banen als onderdeel van een grote transformatie van het bedrijf, dat voorheen bekendstond als de Volksbank. Eerder vielen er al 731 arbeidsplaatsen weg en moesten honderden kantoren van dochtermerken SNS en RegioBank sluiten.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Consumentenbond en Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) hebben Booking.com voor de rechter gedaagd. De organisaties zijn eind juni een claimprocedure gestart. Gesprekken met de hotelboekingssite hebben volgens de organisaties onvoldoende opgeleverd, waardoor ze nu naar de rechter stappen.
3 uur geleden