
Winst 's werelds grootste olieproducent ruim verdubbeld
RIYAD (ANP/BLOOMBERG) - De grootste producent ter wereld van ruwe aardolie, Saudi Aramco, heeft zijn winst in het derde kwartaal meer dan verdubbeld. Energieprijzen stijgen dankzij het economisch herstel van de coronacrisis hard en dat leverde het Saudische staatsbedrijf een winst van omgerekend 26,3 miljard euro op.
Een jaar eerder ging er nog een winst van 44,2 miljard riyal, omgerekend 10,2 miljard euro, de boeken in. Vorig jaar zette de coronapandemie de olieprijzen nog zwaar onder druk, doordat er minder gereisd werd en de industrie minder hard draaide. Nu is er juist weer veel vraag naar energie en kampen veel bedrijven en landen met fors hogere prijzen voor olie, gas en elektriciteit.
Niet alleen de prijsstijgingen leverden Saudi Aramco een hogere winst op. Het oliebedrijf voerde de productie op nadat landen van oliekartel OPEC akkoord waren gegaan met een geleidelijke verhoging van de productiequota. Tussen juli en september pompte Saudi Aramco gemiddeld 9,6 miljoen vaten per dag op. In de drie voorgaande maanden was de dagelijkse productie nog 8,5 miljoen vaten.
Afschalen productie
Fossiele brandstoffen zijn een grote bron van broeikasgassen die klimaatverandering veroorzaken, maar Saudi Aramco is voorlopig nog niet van plan de productie af te schalen. Het bedrijf, dat voor 98 procent in handen is van Saudi-Arabiƫ, heeft als doel in 2027 dagelijks het equivalent van 13 miljoen vaten olie uit de grond te halen.
Saudi Aramco betaalt over het derde kwartaal een dividend van bijna ruim 16,2 miljard euro. Die winstuitkeringen, die over het hele jaar waarschijnlijk uitkomen op bijna 65 miljard euro, zijn een belangrijke financieringsbron voor de Saudische regering. Die probeert daarmee het begrotingstekort te dichten dat vorig jaar sterk toenam door de gekelderde olieprijzen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
6 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden