Winkeliersvereniging INretail: teleurstelling is groot
ZEIST (ANP) - De teleurstelling is groot dat niet-essentiële winkels nog langer moeten wachten op versoepelingen van de coronamaatregelen. Dat zegt winkeliersvereniging INretail in een reactie op het nieuws dat de beperkende maatregelen tegen het coronavirus worden verlengd tot en met 20 april.
Zodra de besmettingen afnemen of ziekenhuisopnamen dalen wil INretail dat het kabinet geen dag extra wacht met besluiten tot versoepelingen. De overlegagenda van het kabinet moet naar voren gehaald worden. Dat voorkomt dat anders pas na 20 april de winkels meer mogen dan nu. Dat is niet vol te houden, zegt INretail.
De winkels zijn volgens de branchevereniging goed voorbereid op een veilige heropening. INretail heeft samen met de ministeries van Economische Zaken en Justitie & Veiligheid en gemeenten tot en met afgelopen weekend gewerkt aan een plan hiervoor. Dat ligt nu klaar om te worden uitgevoerd maar helaas blijven winkels nog weken aangewezen op kopen op afspraak en bestellen en afhalen, zegt de vereniging. Dat dwarsboomt een gezonde bedrijfsvoering waardoor ondernemers doorlopend verlies lijden, aldus een verklaring.
Volgens de branchevereniging gebruikt inmiddels 56 procent van de aangesloten ondernemers eigen spaargeld om met de zaak te kunnen overleven. De huidige maatregelen maken een gezonde bedrijfsvoering onmogelijk. Bijna zes van de tien ondernemers zagen afgelopen tijd de schuldenlast fors toenemen door de aanhoudende maatregelen en zijn persoonlijk aansprakelijk bij een faillissement.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
51 minuten geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
1 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
2 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
4 uur geleden