Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Winkeliers zijn juist afhankelijk van kortingsevenementen'

'Winkeliers zijn juist afhankelijk van kortingsevenementen'

AMSTERDAM (ANP) - Winkeliers zijn juist afhankelijk van kortingsacties en kortingsevenementen zoals Singles Day en Black Friday in de feestdagenperiode. Dat zeggen deskundigen naar aanleiding van oproepen over het overslaan van Black Friday en het spreiden van dit soort kortingsdagen.

Winkeliersvereniging INretail wil de acties spreiden, vakbond FNV wil dat winkeliers Black Friday overslaan vanwege de verwachte drukte en voor de veiligheid van werknemers en klanten.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, zegt dat winkeliers af willen van de hiervoor aangelegde voorraden. Daarnaast bestaat een groot deel van de winkeliersomzetten überhaupt uit acties en aanbiedingen, zegt ze. "Het spel met de feestdagen zoals Singles Day, Black Friday en Cyber Monday is dat consumenten in deze periode hun geld uitgeven. Als een winkelier niet meedoet, geeft de consument elders zijn geld uit."

Afhankelijk van feestdagen

Dirk Mulder, sectoreconoom retail bij ING, benadrukt dat de kleding- en schoenenwinkels die een groot deel van het fysieke winkelaanbod uitmaken, het al het hele jaar moeilijk hebben door de coronacrisis. "Juist die sectoren zijn altijd enorm afhankelijk van de feestdagen."

Daarbij verkopen dit soort winkels in de tweede helft van het jaar juist duurdere producten, zoals winterjassen en laarzen, waarmee meer inkomsten worden binnengehaald in vergelijking met de eerste helft van het jaar. Het afraden van klanten om naar de winkel te komen kan volgens Mulder lastig zijn voor deze winkels. "Dan ontneem je ze de laatste strohalm."

Door de coronamaatregelen van de overheid sorteren consumenten nu voor op hun aankopen, merkt Mulder. "Mensen kopen meer online omdat ze niet weten of ze naar de winkelstraat mogen." Ook de winkels spelen daarop in. "De tuinbranche is al bezig met de kerstbomen en kerstafdelingen zijn al opgetuigd in tuincentra."

Volgens retaildeskundige en hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar speelt de koopjesjacht juist helemaal niet. Niet alleen signaleert hij een negatief sentiment in de markt, consumenten geven hun geld ook anders uit. Dat is volgens hem terug te zien in de stijgende verkopen bij supermarkten, maar ook bouwmarkten en woonwinkels, mede omdat consumenten niet op vakantie kunnen en hun huis gezellig maken. "We willen overleven, daar past geen Singles Day bij." Molenaar zegt dat winkeliersvereniging INretail voor eigen parochie preekt. "De consument zegt nu: bekijk het lekker, door corona zijn we beperkt in onze mobiliteit."

Meer uit Financieel

Steeds groter deel van de boeren is jonger dan 40 jaar

DEN HAAG (ANP) - Een steeds groter deel van de boeren in Nederland is jonger dan 40. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van voorlopige cijfers. Het totale aantal land- en tuinbouwbedrijven daalt al tientallen jaren en een groot deel heeft geen bedrijfsopvolger.

46 minuten geleden
Wall Street sluit fors hoger na lager dan verwacht inflatiecijfer

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met flinke winsten gesloten. Beleggers reageerden op nieuwe inflatiecijfers van de Verenigde Staten over juli. Daaruit bleek onder meer dat de consumentenprijzen vorige maand met 2,7 procent zijn gestegen vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.

8 uur geleden
Chemiebedrijf Avantium verlengt financiering, uitstel resultaten

AMSTERDAM (ANP) - Chemiebedrijf Avantium heeft een voorwaardelijk akkoord bereikt met de banken ABN AMRO, ASN, ING, Rabobank en staatsinvesteringsfonds Invest-NL om de huidige financieringsovereenkomst te verlengen en aan te passen. Het bedrijf, dat werkt aan het opstarten van zijn fabriek voor bioplastics in Delfzijl, heeft de publicatie van zijn halfjaarresultaten woensdag uitgesteld tot in september.

9 uur geleden
AI-startup Perplexity doet miljardenbod op Chrome van Google

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse AI-startup Perplexity heeft een bod uitgebracht van 34,5 miljard dollar (29,7 miljard euro) om Google's Chrome-browser over te nemen. Het ongevraagde bod volgt kort op de interesse van concurrent OpenAI in Chrome, dat wereldwijd geldt als een van de belangrijkste toegangspoorten tot het internet op pc's.

12 uur geleden
AEX sluit iets hoger na meevallend inflatiecijfer VS

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse beurs is dinsdag iets hoger gesloten. De aandacht van beleggers ging met name uit naar het meevallende inflatiecijfer van de Verenigde Staten over juli. Dat cijfer is belangrijk bij het rentebeleid van de Federal Reserve.

13 uur geleden
Trump overweegt rechtszaak tegen Fed-voorzitter Powell

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump heeft opnieuw fel uitgehaald naar Fed-voorzitter Jerome Powell en overweegt om "een grote rechtszaak" tegen hem aan te spannen. De reden is "het vreselijke en uiterst incompetente werk dat hij heeft geleverd bij de renovatie van de Fed-gebouwen", schreef Trump op zijn berichtenplatform Truth Social.

14 uur geleden
Wall Street stijgt na meevallend inflatiecijfer

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York gingen dinsdag omhoog na de verliesbeurt een dag eerder. Beleggers reageerden op nieuwe inflatiegegevens van de Verenigde Staten. Zo bleek dat de consumentenprijzen vorige maand 2,7 procent zijn gestegen vergeleken met een jaar eerder. De inflatie viel daarmee iets lager uit dan verwacht.

15 uur geleden