Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Winkeliers: eerste dag van heropening verloopt soepel

Winkeliers: eerste dag van heropening verloopt soepel

ZEIST (ANP) - De eerste dag dat niet-essentiële winkels weer zonder afspraak klanten mogen ontvangen, verloopt volgens winkeliersorganisatie INretail soepel. "In enkele winkelcentra is drukte, maar over het algemeen zijn de rijen met wachtende klanten goed te handhaven."

De enorme toeloop in een aantal plaatsen tijdens Koningsdag lijkt volgens de branche zowel voor consumenten als ook ondernemers een goede waarschuwing te zijn geweest. "Nederland kent 2500 winkelgebieden en nergens zijn woensdag alarmsignalen afgegaan", stelt INretail na een eigen rondgang langs diverse winkelgebieden. Bij een aantal grote ketens stonden er soms wel rijen met klanten. Maar dat zou door medewerkers en met hulpmiddelen als stickers, linten of dranghekken in goede banen zijn geleid. "Het overall-beeld geeft een erg positieve indruk."

"Van een ondernemer in Den Bosch hoorden we dat de winkelstraten rustig zijn en in het westen van het land verloopt de eerste dag zonder winkelbeperkingen ook soepel", laat een woordvoerder van INretail weten. Hij benadrukt dat de winkeleigenaren gebaat zijn bij het goed naleven van de veiligheidsmaatregelen, omdat "iedereen wil dat de winkels open blijven".

Koopmomenten

Ondernemers hopen ook weer op een goede omzet, ook al zijn we er nog lang niet, stelt de zegsman. "Door het advies om nog steeds doelgericht en alleen te komen winkelen, het afstand houden en de mondkapjes, is de echte winkelervaring er nog niet." Het is volgens INretail dan ook belangrijk dat de overheid beseft dat de financiële tegemoetkoming voor ondernemers ook doorgaat na 1 juli, wanneer de regeling afloopt.

De branche roept daarnaast consumenten op bewust te kiezen voor koopmomenten op de doorgaans rustiger tijdstippen. Denk bijvoorbeeld aan de ochtenden en het begin van de week. Samen met een aantal organisaties die winkelcentra beheren, maakt INretail ook afspraken om veilig winkelen te bevorderen in winkelgebieden. Zo is er een samenwerking met parkeergarageketen Q-Park, die tot de helft goedkoper parkeren in de ochtenduren aanbiedt in parkeergarages in twaalf steden. "Het is dan namelijk rustiger in winkelcentra, dus op die manier zorgen we voor meer spreiding", aldus INretail.

Meer uit Binnenland

Grote stroomstoring in delen van Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas.

17 minuten geleden
Stille tocht in Zeeuwse Axel gaat zondagavond door

AXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht. Over de precieze route wordt nog overlegd, aldus de woordvoerder.

1 uur geleden
Weer lege stoelen als stil protest bij Russische ambassade

DEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.

1 uur geleden
Schadebedrag na rellen Wijk bij Duurstede nog niet bekend

WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.

2 uur geleden
120 asielzoekers naar nachtopvang buiten Ter Apel gebracht

TER APEL (ANP) - Na de tweede dag van het ingaan van het nieuwe Europese asielsysteem moesten door de drukte bij het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel 120 asielzoekers de nacht in opvanglocaties buiten de Groningse plaats doorbrengen. Het Rode Kruis laat zondagochtend weten dat 92 asielzoekers in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen en 28 de nacht doorbrachten in congrescentrum Hanzeplaza in Groningen.

3 uur geleden
Horeca in meer dan helft van gemeenten langer open tijdens WK

DEN HAAG (ANP) - In meer dan de helft van de gemeenten hebben horecazaken toestemming om langer open te blijven tijdens het WK voetbal, meldt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

5 uur geleden
Klaver: kabinet moet kiezen tussen samenwerking met PRO of JA21

DEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.

19 uur geleden