Winkelbranche teleurgesteld over winkelen op afspraak
LEIDSCHENDAM (ANP) - Nederlandse winkeliers zijn 'ontzettend teleurgesteld' dat het kabinet alleen winkelen op afspraak mogelijk maakt en dat ze niet weer gewoon de deuren kunnen openen. Die maatregel gaat "geen verlichting bieden voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland", stelt branchevereniging Raad Nederlandse Detailhandel (RND).
Volgens RND kunnen winkels verantwoord weer open volgens de richtlijnen die vorig jaar ook zijn gebruikt zoals een maximaal aantal klanten per winkel. Winkeliers snakken dan ook naar versoepeling, aldus de branchevereniging. "Wij missen onze klanten en onze klanten missen ons. Winkels als doorstroomlocatie zijn aantoonbaar veilig."
RND wil nu vooruitkijken naar de volgende persconferentie van premier Mark Rutte en samen met de overheid werken aan een plan om verantwoorde heropening van de detailhandel mogelijk te maken. "Dat moet toch lukken voor Pasen."
Ongekend grote schade
Winkeliersvereniging INretail is ook teleurgesteld over de zeer beperkte opening van winkels, die amper verlichting biedt na de maandenlange sluiting. "De schade in de retail is ongekend groot en het openen van winkels is de enige echte oplossing", aldus de organisatie. Dat winkels veilig open kunnen, zou bewezen zijn met protocollen die winkeliers na de virusuitbraak in maart hadden opgesteld.
Rutte gaf in zijn persconferentie aan dat klanten zich minimaal vier uur van tevoren moeten hebben aangemeld om een winkel te mogen bezoeken. Per verdieping mogen maximaal twee klanten tegelijk in de winkel zijn en het bezoek moet minimaal tien minuten duren.
INretail gaat woensdag in gesprek met minister Bas van 't Wout van Economische Zaken over de verdere uitwerking van alle voorwaarden die aan het winkelbezoek zijn verbonden. Ook overlegt de branchevereniging of er geen verdere verbeteringen voor winkeliers mogelijk zijn. "Binnen de veiligheids- en handhavingsregels moet de maximale ruimte gezocht worden", aldus de organisatie.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
10 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
15 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
17 uur geleden