Winkelbranche teleurgesteld over winkelen op afspraak
LEIDSCHENDAM (ANP) - Nederlandse winkeliers zijn 'ontzettend teleurgesteld' dat het kabinet alleen winkelen op afspraak mogelijk maakt en dat ze niet weer gewoon de deuren kunnen openen. Die maatregel gaat "geen verlichting bieden voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland", stelt branchevereniging Raad Nederlandse Detailhandel (RND).
Volgens RND kunnen winkels verantwoord weer open volgens de richtlijnen die vorig jaar ook zijn gebruikt zoals een maximaal aantal klanten per winkel. Winkeliers snakken dan ook naar versoepeling, aldus de branchevereniging. "Wij missen onze klanten en onze klanten missen ons. Winkels als doorstroomlocatie zijn aantoonbaar veilig."
RND wil nu vooruitkijken naar de volgende persconferentie van premier Mark Rutte en samen met de overheid werken aan een plan om verantwoorde heropening van de detailhandel mogelijk te maken. "Dat moet toch lukken voor Pasen."
Ongekend grote schade
Winkeliersvereniging INretail is ook teleurgesteld over de zeer beperkte opening van winkels, die amper verlichting biedt na de maandenlange sluiting. "De schade in de retail is ongekend groot en het openen van winkels is de enige echte oplossing", aldus de organisatie. Dat winkels veilig open kunnen, zou bewezen zijn met protocollen die winkeliers na de virusuitbraak in maart hadden opgesteld.
Rutte gaf in zijn persconferentie aan dat klanten zich minimaal vier uur van tevoren moeten hebben aangemeld om een winkel te mogen bezoeken. Per verdieping mogen maximaal twee klanten tegelijk in de winkel zijn en het bezoek moet minimaal tien minuten duren.
INretail gaat woensdag in gesprek met minister Bas van 't Wout van Economische Zaken over de verdere uitwerking van alle voorwaarden die aan het winkelbezoek zijn verbonden. Ook overlegt de branchevereniging of er geen verdere verbeteringen voor winkeliers mogelijk zijn. "Binnen de veiligheids- en handhavingsregels moet de maximale ruimte gezocht worden", aldus de organisatie.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
3 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
12 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
15 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
15 uur geleden