Winkelbranche teleurgesteld over winkelen op afspraak
LEIDSCHENDAM (ANP) - Nederlandse winkeliers zijn 'ontzettend teleurgesteld' dat het kabinet alleen winkelen op afspraak mogelijk maakt en dat ze niet weer gewoon de deuren kunnen openen. Die maatregel gaat "geen verlichting bieden voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland", stelt branchevereniging Raad Nederlandse Detailhandel (RND).
Volgens RND kunnen winkels verantwoord weer open volgens de richtlijnen die vorig jaar ook zijn gebruikt zoals een maximaal aantal klanten per winkel. Winkeliers snakken dan ook naar versoepeling, aldus de branchevereniging. "Wij missen onze klanten en onze klanten missen ons. Winkels als doorstroomlocatie zijn aantoonbaar veilig."
RND wil nu vooruitkijken naar de volgende persconferentie van premier Mark Rutte en samen met de overheid werken aan een plan om verantwoorde heropening van de detailhandel mogelijk te maken. "Dat moet toch lukken voor Pasen."
Ongekend grote schade
Winkeliersvereniging INretail is ook teleurgesteld over de zeer beperkte opening van winkels, die amper verlichting biedt na de maandenlange sluiting. "De schade in de retail is ongekend groot en het openen van winkels is de enige echte oplossing", aldus de organisatie. Dat winkels veilig open kunnen, zou bewezen zijn met protocollen die winkeliers na de virusuitbraak in maart hadden opgesteld.
Rutte gaf in zijn persconferentie aan dat klanten zich minimaal vier uur van tevoren moeten hebben aangemeld om een winkel te mogen bezoeken. Per verdieping mogen maximaal twee klanten tegelijk in de winkel zijn en het bezoek moet minimaal tien minuten duren.
INretail gaat woensdag in gesprek met minister Bas van 't Wout van Economische Zaken over de verdere uitwerking van alle voorwaarden die aan het winkelbezoek zijn verbonden. Ook overlegt de branchevereniging of er geen verdere verbeteringen voor winkeliers mogelijk zijn. "Binnen de veiligheids- en handhavingsregels moet de maximale ruimte gezocht worden", aldus de organisatie.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
3 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
6 uur geleden