Willem-Alexander en Máxima bedanken hulpverleners na rellen
DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zijn erg dankbaar voor de inzet van hulpverleners tijdens de ongeregeldheden van de afgelopen avonden. Op de sociale media van het Koninklijk Huis schrijft het paar: "Onze grote dank gaat uit naar alle politiemensen, hulpverleners en medewerkers van gemeenten die zich inzetten voor ons aller veiligheid. Onder moeilijke omstandigheden doet u fantastisch werk!"
"Wij voelen mee met alle ondernemers en anderen die getroffen zijn door geweld. En wij zijn onder de indruk van alle hartverwarmende acties van mensen om elkaar te helpen. Samen komen wij hier doorheen!"
De koning en koningin doelen op de rellen die de afgelopen dagen zijn uitgebroken onder meer uit onvrede over de coronamaatregelen. Daarbij werden in meerdere steden in Nederland winkelpanden gesloopt en leeggeroofd, hulpverleners mishandeld en bekogeld en voertuigen in brand gestoken.
Daarna kwamen ook spontane hulpacties voor gedupeerde ondernemers op gang. Zo zamelde GeenStijl ruim een ton in voor een geplunderde Primerawinkel in Den Bosch.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf. Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
16 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
18 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
20 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
21 uur geleden