Wilfred Genee snapt niet waar het mis is gegaan
DEN HAAG (ANP) - Presentator Wilfred Genee snapt niet dat Johan Derksen en René van der Gijp de ruzie rond hun programma Veronica Inside zo uit de hand hebben laten lopen. Volgens Genee waren er vooraf heldere en duidelijke afspraken gemaakt over de aflevering van afgelopen maandag. "Zij menen oprecht dat ze niet wisten wat er ging gebeuren en mijn rol niet hadden zien aankomen. Ik weet niet waar het mis is gegaan", zei hij donderdag bij het begin van de radio-uitzending van Veronica Inside.
Het was volgens Genee al langere tijd onrustig achter de schermen bij Veronica Inside. "Er waren spanningen over een eventueel dagelijkse versie van ons programma. Daar waren we het niet allemaal over eens. Dat zorgde ervoor dat we onderling geen goede verstandhouding meer hadden. Zelfs dusdanig slecht dat we maandag al bijna niet meer met elkaar spraken."
Veronica Inside lag afgelopen week flink onder vuur na een vermeend racistische grap van Derksen over rapper Akwasi en Zwarte Piet. Na de uitzending van afgelopen maandag, waarin werd gedebatteerd over racisme, werd presentator Genee verweten collega Derksen te hard te hebben aangepakt. Het idee over het debat was volgens Genee ontstaan tijdens een gesprek met de twee vaste analisten. Verschillende zwarte (oud-)voetballers en ook rapper Akwasi werden benaderd. Velen zeiden nee maar uiteindelijk kwamen advocate Natacha Harlequin en oud-voetballer Dries Boussatta aan tafel.
'Het escaleerde stevig'
"Ik weet niet wat er in de laatste vier uur voor de uitzending gebeurd is, maar klaarblijkelijk ging daar iets mis", aldus Genee. Derksen wilde opeens niet meer aan tafel. Hij wilde volgens de presentator op zijn eigen plek zitten en de gasten namen wat hem betreft niet plaats aan tafel. "Het escaleerde stevig."
Genee hekelt het feit dat Derksen en Van der Gijp daarna de media opzochten. "Volgens mij hadden we een heel goed programma gemaakt." De presentator vindt dat de twee meteen hun mening hadden moeten geven op tv en anders 'face-to-face' en niet via de media. Ook na afloop van het gesprek met Talpa-televisiedirecteur Marco Louwerens woensdagavond zou er volgens hem niet met de pers worden gesproken. "Het was heel heftig en we kwamen er niet uit. We zouden het even laten bezinken en niet met de pers praten maar Johan en René hadden daar een ander idee over."
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
47 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
13 uur geleden