Wilfred Genee snapt niet waar het mis is gegaan
DEN HAAG (ANP) - Presentator Wilfred Genee snapt niet dat Johan Derksen en René van der Gijp de ruzie rond hun programma Veronica Inside zo uit de hand hebben laten lopen. Volgens Genee waren er vooraf heldere en duidelijke afspraken gemaakt over de aflevering van afgelopen maandag. "Zij menen oprecht dat ze niet wisten wat er ging gebeuren en mijn rol niet hadden zien aankomen. Ik weet niet waar het mis is gegaan", zei hij donderdag bij het begin van de radio-uitzending van Veronica Inside.
Het was volgens Genee al langere tijd onrustig achter de schermen bij Veronica Inside. "Er waren spanningen over een eventueel dagelijkse versie van ons programma. Daar waren we het niet allemaal over eens. Dat zorgde ervoor dat we onderling geen goede verstandhouding meer hadden. Zelfs dusdanig slecht dat we maandag al bijna niet meer met elkaar spraken."
Veronica Inside lag afgelopen week flink onder vuur na een vermeend racistische grap van Derksen over rapper Akwasi en Zwarte Piet. Na de uitzending van afgelopen maandag, waarin werd gedebatteerd over racisme, werd presentator Genee verweten collega Derksen te hard te hebben aangepakt. Het idee over het debat was volgens Genee ontstaan tijdens een gesprek met de twee vaste analisten. Verschillende zwarte (oud-)voetballers en ook rapper Akwasi werden benaderd. Velen zeiden nee maar uiteindelijk kwamen advocate Natacha Harlequin en oud-voetballer Dries Boussatta aan tafel.
'Het escaleerde stevig'
"Ik weet niet wat er in de laatste vier uur voor de uitzending gebeurd is, maar klaarblijkelijk ging daar iets mis", aldus Genee. Derksen wilde opeens niet meer aan tafel. Hij wilde volgens de presentator op zijn eigen plek zitten en de gasten namen wat hem betreft niet plaats aan tafel. "Het escaleerde stevig."
Genee hekelt het feit dat Derksen en Van der Gijp daarna de media opzochten. "Volgens mij hadden we een heel goed programma gemaakt." De presentator vindt dat de twee meteen hun mening hadden moeten geven op tv en anders 'face-to-face' en niet via de media. Ook na afloop van het gesprek met Talpa-televisiedirecteur Marco Louwerens woensdagavond zou er volgens hem niet met de pers worden gesproken. "Het was heel heftig en we kwamen er niet uit. We zouden het even laten bezinken en niet met de pers praten maar Johan en René hadden daar een ander idee over."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
19 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
30 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
45 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
1 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
1 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
4 uur geleden