Wilders nog steeds ontevreden: formatieplan asiel niet florissant
DEN HAAG (ANP) - PVV-leider Geert Wilders "was gewoon echt boos" over de asielplannen die voorliggen op de formatietafel, en is nog steeds ontevreden. Hij is "vol hoop" dat er zaken gaan veranderen, "al ziet het er nu niet heel erg florissant uit", zei de leider van de grootste partij na opnieuw een formatieoverleg.
Wilders liep maandag geërgerd weg uit een overleg. Hij had gevraagd het gesprek over asielplannen van het te formeren kabinet te schorsen. Dinsdag spraken PVV, VVD, NSC en BBB wel weer urenlang met elkaar. Onder meer over asiel, maar ook over landbouw. Over andere onderwerpen zijn "ook positieve geluiden te melden", gaf de PVV-voorman aan.
"Ik was ontevreden en dat ben ik eigenlijk nog steeds over de resultaten als het gaat om asiel", verklaarde Wilders zijn actie van maandag. "Maar we praten verder, dus ik hoop dat dat nog verandert." Hij heeft het nog steeds over pittige gesprekken.
Opstelling
Op de vraag of Wilders inderdaad problemen heeft met de opstelling van NSC en VVD ten opzichte van internationale verdragen over vluchtelingen, zei hij: "Nou ja, de VVD is hier niet zozeer het grootste probleem, maar ik heb wel een probleem met wat er aan de tafel gebeurd is." Hij wilde niet verklaren of hij hierover botst met NSC van Pieter Omtzigt.
"Daar vind ik even helemaal niets van", reageerde Omtzigt zelf desgevraagd. Hij heeft niet het gevoel dat hij zou dwarsliggen. De NSC-voorman wil niet reageren op het voornemen van Wilders om nul concessies te doen als het om asielafspraken gaat. Wel noemt hij het "volstrekt evident" dat alle partijen op punten moeten inschikken. Omtzigt: "Maakt u zich geen enkele illusie, anders kom je helemaal nergens."
Ook BBB-voorvrouw Caroline van der Plas wil niet zeggen of NSC nu op asiel en migratie dwarsligt. "Ik ga niet praten over wat NSC vindt. Dat heb ik hier nog nooit gedaan en dat ga ik nu ook niet doen." Volgens haar was de sfeer dinsdag "zakelijk, scherp, maar wel goed".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
22 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
2 dagen geleden