Wielrenster Wiebes stapt over van DSM naar SD Worx
BUNDE (ANP) - Wielrenster Lorena Wiebes fietst vanaf komend seizoen voor SD Worx. De 23-jarige sprintster komt over van Team DSM. Wiebes ondertekent een contract voor drie jaar bij de Nederlandse ploeg.
"Lorena is een rassprintster. Wanneer het op pure snelheid aankomt, is zij veruit de beste", zegt sportief manager Danny Stam van Team SD Worx. "Het grote aantal overwinningen dit seizoen zegt wel iets over haar kwaliteiten. Hoewel wij vooral focussen op de zwaardere wedstrijden en er als ploeg ook van houden om de koers te maken, is het ook wel fijn wanneer je als ploeg een grote kans in de sprint maakt. Voor de komende jaren hebben we met Demi Vollering, Lotte Kopecky en Wiebes drie wereldtoppers in huis die ieder op hun eigen terrein uitblinken."
Wiebes won dit seizoen al zeventien wedstrijden en is daarmee de succesvolste wielrenster in het vrouwenpeloton. Ze zegevierde onlangs twee keer in de Tour de France Femmes, onder meer in de openingsrit door Parijs. Wiebes reed een dag in de gele trui. Ze stapte zaterdag af tijdens de zevende etappe, als gevolg van een val een dag eerder.
Droom
"Al jaren droomde ik ervan om deel uit te kunnen maken van het beste vrouwenteam ter wereld met meerdere wereldtoppers waar ik me ook aan kan optrekken", zegt Wiebes in een bericht van haar nieuwe werkgever. "Ik had in principe graag bij mijn huidige team willen blijven, maar kreeg van Team SD Worx een aanbieding die veel mogelijkheden biedt."
De rolverdeling binnen het team is volgens Stam duidelijk. "Met Wiebes gaan we voor de echte massasprints, terwijl Kopecky in de ietwat zwaardere wedstrijden wordt uitgespeeld. Ik zie bij Wiebes ook het talent om zich nog verder te ontwikkelen. De kracht van onze ploeg is altijd geweest dat we met meerdere toppers naast elkaar aan de start staan. Daarnaast komen er steeds meer wedstrijden op de kalender in het vrouwenwielrennen. Dat betekent ook dat we steeds vaker een dubbelprogramma zullen rijden en daar extra in moeten investeren."
Meer uit Sport
LONDEN (ANP) - Tennisser Jesper de Jong mag zonder het spelen van kwalificaties meedoen aan het hoofdtoernooi van Wimbledon. De nummer 72 van de wereld, die vorige maand de vierde ronde haalde op Roland Garros, profiteert van de afmelding van de geblesseerde Tomáš Macháč. Dat meldt de toernooiorganisatie.
1 minuut geledenROTTERDAM (ANP) - Turnster Sanne Wevers (34) is weer opgenomen in de Oranjeselectie. Dat meldt turnbond KNGU.
39 minuten geledenNEW YORK (ANP/RTR) - De basketballers van de New York Knicks hebben de uitnodiging om het Witte Huis te bezoeken geaccepteerd. Dat meldde James Dolan, de eigenaar van het basketbalteam dat afgelopen weekend voor het eerst sinds 1973 de titel in de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA veroverde.
3 uur geledenBERLIJN (ANP/AFP) - Tennisster Aryna Sabalenka heeft twee weken na haar verrassende uitschakeling in de kwartfinale van Roland Garros een succesvolle comeback gemaakt. De nummer 1 van de wereld uit Belarus won op het grastoernooi van Berlijn van de Russin Ekaterina Aleksandrova en plaatste zich daarmee voor de kwartfinale.
16 uur geledenSONDRIO (ANP) - Tadej Pogačar heeft de eerste etappe van de Ronde van Zwitserland op overtuigende wijze gewonnen. De wereldkampioen van UAE Team Emirates begon op 70 kilometer van de eindstreep aan een solo die hij tot het einde volhield. Richard Carapaz uit Ecuador werd tweede op 2.13 minuten van de Sloveen. De Italiaan Andrea Bagioli werd derde op 2.28. Wilco Kelderman was de beste Nederlander op de 7e plaats. Hij kwam binnen op ruim vier minuten van de winnaar.
17 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Bokser Rico Verhoeven wil zo snel mogelijk een rematch tegen Oleksandr Usyk uit Oekraïne. Dat schrijft de 37-jarige voormalige kickbokser op Instagram. De Middle East Professional Boxing Commission, bij wie de Nederlander bezwaar had aangetekend na de recente nederlaag in Caïro, heeft erkend dat de bel na het verstrijken van de elfde ronde al had geklonken voordat de scheidsrechter het gevecht beëindigde.
17 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Wielrenner Wout van Aert ontbreekt in de komende Tour de France. De 31-jarige Belg van Visma-Lease a Bike heeft te veel last van een elleboogblessure die hij eerder deze maand opliep. De wond is ontstoken en om die reden moest de winnaar van Parijs-Roubaix deze week een nacht ter observatie in het ziekenhuis blijven.
1 dag geleden