Wielrenster De Vuyst test positief
BRUSSEL (ANP) - De Belgische wielrenster Sofie De Vuyst, die in het afgelopen seizoen voor het Nederlandse team Parkhotel Valkenburg reed, is positief bevonden bij een dopingcontrole buiten wedstrijdverband. "Tot mijn grote verbijstering kreeg ik het bericht dat er exogene steroïden in mijn urinestaal aanwezig zouden zijn", liet ze weten. "Ik ben er helemaal kapot van, de ergst mogelijke nachtmerrie is me overkomen."
De Vuyst staat naar eigen zeggen voor een raadsel. "Ik schreeuw mijn onschuld uit, al besef ik dat ik op veel ongeloof zal stuiten. Maar ik ga er alles aan trachten te doen om mijn onschuld aan te tonen en mijn naam te zuiveren."
De renster zei te beseffen dat haar een moeilijke tijd te wachten staat. "Dat ook mijn ploeg Parkhotel Valkenburg op deze manier negatief in de aandacht komt, raakt me persoonlijk."
Non-actief
De ploegleiding heeft De Vuyst meteen op non-actief gezet. "Het management van het team betreurt ten zeerste dit nieuws te ontvangen van een van onze rensters. Als team distantiëren wij ons volledig van dit mogelijk vergrijp. We hopen desalniettemin dat De Vuyst haar naam spoedig kan zuiveren."
De Vuyst won dit jaar de Brabantse Pijl. De 32-jarige Belgische werd begin deze maand uitgeroepen tot Flandrienne van het Jaar, de prijs voor de beste wielrenster van het jaar in Vlaanderen. Voor volgend seizoen heeft ze een contract ondertekend bij Mitchelton-Scott.
Meer uit Sport
LONDEN (ANP) - Tennisster Serena Williams maakt over ruim een week op Wimbledon na bijna vier jaar haar rentree in het enkelspel. De 23-voudig grandslamkampioen heeft van de organisatie een wildcard gekregen, na eerder ook al met haar zus Venus via deze weg te zijn toegelaten tot het dubbelspel in Londen.
9 uur geledenBANGKOK (ANP) - De Nederlandse volleybalsters hebben de tweede week in de Nations League afgesloten met de vierde zege. De ploeg van bondscoach Felix Kozlowski versloeg in Bangkok gastland Thailand in drie sets: 25-23 25-22 25-15.
12 uur geledenVILLARS-SUR-OLLON (ANP/Belga) - Tadej Pogačar heeft ook de Ronde van Zwitserland aan zijn lange palmares toegevoegd. De Sloveense wereldkampioen won de Zwitserse rittenkoers voor het eerst. De renner van UAE Team Emirates zag de leiderstrui die hij al in de eerste etappe veroverde in de slotrit, met start en finish in Villars-sur-Ollon, niet meer in gevaar komen. Met een inhaalrace boekte hij zijn derde etappezege deze week.
12 uur geledenLONDEN (ANP) - De Argentijn Francisco Cerúndolo heeft voor het eerst het tennistoernooi van Queen's gewonnen. De nummer 27 van de wereld versloeg de Amerikaan Tommy Paul in de finale op het Londense gras en boekte zo de belangrijkste zege van zijn loopbaan: 6-7 (4) 6-4 6-3. Paul, die in de tweede ronde Botic van de Zandschulp uitschakelde, won het toernooi twee jaar geleden al eens.
12 uur geledenHENGELO (ANP) - Jessica Schilder koos haar zesde en laatste poging uit bij de FBK Games in Hengelo om over de 20 meter te stoten. De wereldkampioene noteerde een afstand van 20,03 en daarmee won ze de wedstrijd op Nederlandse bodem.
13 uur geledenHENGELO (ANP) - Niels Laros heeft bij de FBK Games in Hengelo een opzienbarende rentree gemaakt op de atletiekbaan. De 21-jarige atleet uit Oosterhout won na acht maanden blessureleed zijn eerste wedstrijd, de 800 meter. Hij liep ook nog eens de derde Nederlandse tijd ooit met 1.43,83. Alleen Bram Som (Nederlands recordhouder met 1.43,45) en Rob Druppers (1.43,56) waren sneller.
13 uur geledenHENGELO (ANP) - Femke Broeders-Bol heeft het thuispubliek bij de FBK Games verwend met een overwinning op haar nieuwe atletieknummer, de 800 meter. De 26-jarige Amersfoortse snelde op de snikhete kunststofbaan in Hengelo naar de zege in een tijd van 1.57,41.
14 uur geleden