Wielrenner Woods wint zevende etappe Vuelta
VILLANUEVA DE VALDEGOVIA (ANP) - Wielrenner Michael Woods heeft de zevende etappe in de Ronde van Spanje gewonnen. De Canadees was de sterkste in de finale van een rit die ging over 160 kilometer van Vitoria-Gasteiz naar Villanueva de Valdegovia in het Baskenland, waarbij twee keer de Alto de Orduña moest worden bedwongen, een berg van de eerste categorie.
De Spanjaard Omar Fraile werd tweede op vier tellen achterstand, en diens landgenoot Alejandro Valverde kwam als derde over de streep. De 40-jarige Valverde (Movistar) pakt een minuut op de klassementsrijders en schuift daarmee een plekje op in het algemeen klassement naar plaats negen. De 22-jarige Nederlander Ide Schelling (Bora-hansgrohe) werd achtste.
Het peloton kwam een kleine minuut later over de finish. Daardoor blijft de stand in de top tien van het klassement zo goed als gelijk. Ecuadoraan Richard Carapaz behoudt zijn rode leiderstrui, met een halve minuut voorsprong op rivaal Primoz Roglic van Jumbo-Visma. De Sloveen blijft vierde. Zijn ploeggenoot George Bennet uit Nieuw-Zeeland maakt de top tien compleet.
Inhouden
Ritwinnaar Woods bleef met vier andere renners, onder wie Valverde, uit handen van het peloton. De Canadese wielrenner van EF Pro Cycling zat al tijdens de tweede beklimming van de Alto de Orduña alleen op kop, maar moest toen noodgedwongen inhouden. "Ik kon toen niet te hard doorrijden vanwege onze kopman Hugh Carthy", aldus Woods, die tijdens de zesde etappe van de Vuelta al tweede werd. De Brit Carthy zat in het peloton en zou met de aanwezigheid van Alejandro Valverde in de buurt van Woods misschien zijn plaats in het klassement zien verslechteren. "Ik voelde dat ik de benen had. Ik kon dus eventjes gas terugnemen en uiteindelijk in de finale winnen. Het is een speciale dag."
Voorafgaand aan de etappe bleek dat geen van de 684 afgenomen coronatests positief waren. Het virus heeft nog geen vat op de wielrenners in Spanje, terwijl ze dinsdag door een gebied fietsten waarin de noodtoestand is uitgeroepen.
Woensdag volgt een etappe van 164 kilometer die bergop finisht. De route gaat van Logroño naar de berg Alto de Moncalvillo, eentje van de eerste categorie.
Meer uit Sport
WAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
10 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
18 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
18 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
23 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
1 dag geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geleden