Wiegman onthult als eerste vrouw 'symbolisch' standbeeld bij KNVB
ZEIST (ANP) - Sarina Wiegman heeft in de beeldentuin op het KNVB-complex in Zeist een standbeeld van zichzelf onthuld. De bondscoach van Oranje kreeg als eerste vrouw een standbeeld vanwege haar betekenis voor de 'Leeuwinnen' en het vrouwenvoetbal in Nederland. Het beeld van Wiegman is gemaakt door kunstenares Lia Krol en zit volgens de bondscoach vol symboliek.
"Allereerst het loopje, dat geeft de beweging van het vrouwenvoetbal in Nederland aan. Uiteraard van de 'Leeuwinnen', maar ook van de jeugd tot de senioren, van de breedte tot de top. We zijn onderweg en ik hoop dat we onderweg blijven", zei Wiegman. "In het beeld heb ik een open houding. Dat is hoe ik ben en graag wil zijn."
De 51-jarige Wiegman, al twee keer gekozen tot beste coach ter wereld van een vrouwenploeg, is klappend vereeuwigd in het beeld. "Dat staat voor het grote applaus dat al onze voorgangers verdienen, de spelers en coaches. En ook de KNVB, dat de afgelopen jaren veel heeft geïnvesteerd in vrouwenvoetbal. En natuurlijk is het applaus ook voor mijn speelsters. Dit is een geweldige generatie, zonder goede spelers kom je nergens."
Oranje-elftal van de Eeuw
In de voortuin van het KNVB-complex staan sinds 2000 beelden van het Oranje-elftal van de Eeuw, samengesteld op initiatief van Johan Cruijff. Ter ere van het 125-jarig jubileum van de KNVB kwam daar in 2017 een standbeeld van Dennis Bergkamp bij. Te midden van de sculpturen staat een beeld van Rinus Michels, de Bondscoach van de Eeuw. Wiegman heeft een plek gekregen tussen Johan Neeskens en Marco van Basten.
De succesvolle bondscoach kreeg twee jaar geleden na terugkomst van het WK in Frankrijk te horen dat ze als eerste vrouw een beeld krijgt in de KNVB-tuin. Onder leiding van Wiegman wonnen de voetbalsters het EK van 2017 in eigen land en pakten ze zilver op het WK 2019.
Onwerkelijk
De 104-voudig international was nauw betrokken bij de productie van 'haar' beeld. "Best onwerkelijk dat hier nu een beeld staat van mij", zei Wiegman, nadat ze in het bijzijn van haar familie en vrienden een gouden doek van het beeld had getrokken. Het gezelschap was met de officiële spelersbus van Oranje van Den Haag naar Zeist gekomen. "Een gekke dag, een beetje onwerkelijk allemaal", zei Wiegman. "Het leek wel een beetje op mijn trouwdag. "
Voorafgaand aan de onthulling had Wiegman in het KNVB-gebouw videoboodschappen te zien gekregen van onder anderen Louis van Gaal, Jill Ellis, Silvia Neid, Lex Schoenmaker, Dick Advocaat, Roger Reijners en haar dochters. "Het waren zulke mooie woorden, dat deed wel iets met me. Maar morgen ga ik weer lekker trainen met een klein groepje, daar ben ik hier voor. Hup, het veld op."
Meer uit Voetbal
INGLEWOOD (ANP) - De Verenigde Staten spelen als winnaar van groep D in de zestiende finales tegen Bosnië en Herzegovina. Het elftal van Mauricio Pochettino verloor in de nacht van donderdag op vrijdag de derde groepswedstrijd in Inglewood met 3-2 van Turkije. Het duel om een plaats in de achtste finales tussen de VS en de nummer 3 van groep B vindt donderdag plaats in het San Francisco Bay Area Stadium in Santa Clara. Turkije is met 3 punten uitgeschakeld op het WK voetbal.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Doelman Bart Verbruggen van het Nederlands elftal baalde ervan dat hij op het wereldkampioenschap voetbal ook in de derde en laatste groepswedstrijd tegen Tunesië een doelpunt tegen kreeg. Het werd 3-1. Ook tegen Japan (2-2) en Zweden (5-1 winst) wist Oranje de nul niet te houden.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Nathan Aké kan na een seizoen met weinig speeltijd bij Manchester City leven met een rol als reserve bij het Nederlands elftal. De 31-jarige verdediger mocht in de met 3-1 gewonnen laatste groepswedstrijd tegen Tunesië wel vanaf het begin meedoen, omdat bondscoach Ronald Koeman Micky van de Ven op de bank hield. Van de Ven kreeg in het openingsduel met Japan een gele kaart en zou bij een gele kaart tegen Tunesië geschorst zijn voor de ontmoeting in de zestiende finales met Marokko.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Brian Brobbey hecht niet veel waarde aan zijn uitverkiezing als beste speler van de wedstrijd tussen het Nederlands elftal en Tunesië (3-1). "Ik weet niet of je dat moet vieren", zei hij in een flashinterview vlak na de wedstrijd.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Justin Kluivert heeft goede hoop dat hij dit wereldkampioenschap nog belangrijk kan zijn voor het Nederlands elftal. Dat zei de 27-jarige aanvallende middenvelder van Bournemouth na zijn WK-debuut tegen Tunesië. Oranje won met 3-1 en plaatste zich zo als groepswinnaar voor de knock-outfase.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal heeft tot nu toe 11 miljoen dollar (ongeveer 9,68 miljoen euro) verdiend op het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Oranje dankt het bedrag aan deelname aan de groepsfase en plaatsing voor de zestiende finales.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Virgil van Dijk baalde dat het Nederlands elftal ook tijdens het gewonnen groepsduel met Tunesië (3-1) een doelpunt na een hoekschop moest incasseren. "Weer een tegentreffer na een spelhervatting", mopperde de aanvoerder. "Ik werd opnieuw geblokt, dat moeten we beter doen."
3 uur geleden