Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Wiebes wil nog niet stoppen met subsidie biomassa

Wiebes wil nog niet stoppen met subsidie biomassa

DEN HAAG (ANP) - Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) wil niet nu al toezeggen te stoppen met subsidies voor nieuwe biomassacentrales. Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie spoorden hem middels een motie aan de subsidiekraan dicht te draaien, maar daar wil Wiebes nog niet aan.

Volgens de minister is er nog niet voldoende gediscussieerd en nagedacht over het onderwerp. Wel erkent hij ermee aan de slag te moeten. "Wij zijn er nog niet over uitgedacht". Eerder vorige maand zei de minister wel dat het gebruik van biomassa een "inherent tijdelijke" maatregel is. Toen gaf hij aan het alleen in te willen zetten als er geen alternatieven zijn, zoals in de chemie.

Matthijs Sienot (D66), mede-indiener van de motie, zegt de groei van de biomassa-industrie "een halt toe te willen roepen". Liever ziet hij dat er meer wordt ingezet op het isoleren van huizen. Carla Dik-Faber (ChristenUnie) zei gisteren dat "biomassa geen onderdeel kan zijn van een duurzame toekomst." Volgens haar leidt de benodigde houtkap tot een verlies aan biodiversiteit.

Biomassa is omstreden, ook vanwege de CO2-uitstoot die de verbranding ervan oplevert. De commissie-Remkes was eerder deze week dan ook erg kritisch over subsidie hiervoor. Hoewel ook het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) waarschuwde voor de nadelen, dichtte het biomassa wel een belangrijke rol toe in de energietransitie.

Meer uit Politiek

Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

11 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

11 uur geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

13 uur geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

14 uur geleden
Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

15 uur geleden
Yeşilgöz vraagt ministeries militaire informatie offline te halen

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.

18 uur geleden
Jetten over dood Wim T. Schippers: een multitalent is niet meer

DEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.

1 dag geleden