Wiebes: miljoenen voor winkeliers pas volgend jaar
DEN HAAG (ANP) - Het geld dat het kabinet opzij zet om de voorraden van winkeliers te vergoeden, staat pas begin volgend jaar op de rekeningen van winkeliers. Dat zegt minister Eric Wiebes van Economische Zaken. Het gaat in totaal om "enkele tientallen miljoenen". Per bedrijf kan het gaan om enkele duizenden euro's maar dat verschilt sterk per winkelier.
De 'voorraadvergoeding' wordt berekend op basis van het omzetverlies en de omvang van de winkel. Om dat goed te bepalen hebben de uitvoeringsorganisaties van de overheid wat meer tijd nodig. "Het gaat niet van vandaag op morgen", zegt Wiebes. "Maar als je dit allemaal handwerk maakt, dan staat het voor de zomer nog niet op de rekeningen. Dat moet geautomatiseerd, dus het wordt wel na de jaarwisseling."
Premier Mark Rutte kondigde de vergoeding eerder deze week aan in een debat over de harde lockdown. In de weken rond kerst, waarin veel winkeliers een groot deel van hun jaarlijkse omzet draaien, moeten de winkels juist dicht. "Na de feestdagen hebben die voorraden lang niet altijd dezelfde waarde. Dat is verdrietig.", zegt Wiebes. "Daar willen we een vergoeding voor geven, zoals we destijds ook voor de horeca hebben gedaan."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
7 uur geleden