WHO ziet recordaantal coronagevallen in week tijd
GENÈVE (ANP/AFP) - De coronaviruspandemie lijkt wereldwijd te versnellen met een recordaantal nieuwe gevallen in een week tijd. Vorige week is het aantal besmettingen gestegen tot bijna twee miljoen. Het aantal nieuwe sterfgevallen nam af, laten WHO-statistieken zien.
In een nieuwe wereldwijde update zei de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat tijdens de week die eindigde op 20 september 1.998.897 nieuwe gevallen van het nieuwe coronavirus over de hele wereld werden geregistreerd.
Dat is een stijging van 6 procent ten opzichte van een week eerder en "het hoogste aantal gemelde gevallen in één week sinds het begin van de epidemie", aldus de VN-gezondheidsorganisatie.
Bijna alle regio's van de wereld zagen vorige week nieuwe gevallen toenemen, zei de WHO, waarbij Europa en Amerika de boventoon voerden met stijgingen van respectievelijk 11 en 10 procent. Alleen Afrika, dat relatief ongedeerd is gebleven door de pandemie, ontweek de opwaartse trend en meldde een daling van 12 procent nieuwe gevallen vergeleken met een week eerder.
Aantal sterfgevallen daalt
Hoewel het aantal besmettingen in een groot deel van de wereld is toegenomen, daalt het aantal nieuwe sterfgevallen, zegt de WHO. Vorige week werden wereldwijd ongeveer 37.700 nieuwe sterfgevallen geregistreerd als gevolg van het virus, een daling van 10 procent ten opzichte van de week ervoor.
De daling werd veroorzaakt door het Amerikaanse continent, lang de zwaarst getroffen regio, waar het aantal nieuwe sterfgevallen 22 procent lager was dan een week eerder, en door Afrika, waar het aantal met 16 procent afnam.
Het Amerikaanse continent is ondertussen nog steeds verantwoordelijk voor de helft van alle gemelde infecties en 55 procent van de sterfgevallen in de wereld. De duidelijke daling van het aantal nieuwe sterfgevallen in de regio werd voornamelijk veroorzaakt door Colombia, Mexico, Ecuador en Bolivia.
VS en Brazilië het hardst getroffen
De Verenigde Staten, het zwaarst getroffen land ter wereld, en Brazilië, het op één na zwaarst getroffen land, bleven het hoogste aantal doden melden, elk met meer dan 5000 nieuwe sterfgevallen in de afgelopen week.
Europa, waar sommige landen een tweede golf van infecties doormaken, zag het aantal nieuwe doden stijgen tot meer dan 4000 gedurende de periode van zeven dagen, een stijging van 27 procent vergeleken met een week eerder.
In Europa meldden Frankrijk, Rusland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk de afgelopen week het hoogste aantal nieuwe infecties, terwijl Hongarije en Denemarken de hoogste relatieve toename van sterfgevallen rapporteerden.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden