WHO-topman: coronavirus vrije loop laten is onethisch
NEW YORK (ANP) - Het is simpelweg onethisch om het gevaarlijke en nog niet volledig begrepen coronavirus de vrije loop te laten, zegt het hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus. Volgens hem is het op deze manier nastreven van zogeheten groepsimmuniteit in de geschiedenis van de volksgezondheid nog nooit een strategie tegen een virusuitbraak of pandemie is geweest. Het virus onbelemmerd zijn gang laten gaan is dan ook "geen optie" .
De WHO zei in april al dat er geen bewijs is dat mensen die zijn hersteld van een infectie met het coronavirus en antistoffen hebben, ook beschermd zijn tegen een tweede infectie. De organisatie waarschuwde toen voor de uitgifte van zogenoemde immuniteitspaspoorten. Onder meer Chili overwoog dat.
Premier Mark Rutte omschreef groepsimmuniteit eerder als een '"beschermende muur" tegen het virus. Tedros zegt dat dat wordt bereikt door mensen te beschermen tegen het virus en niet door ze eraan bloot te stellen.
Voor groepsimmuniteit tegen Covid-19 moet volgens wetenschappers minstens 60 procent van de bevolking besmet zijn geweest. In de meeste landen is dat nog onder de 10 procent, aldus Tedros. Hij herhaalde de aanpak die de WHO sinds het voorjaar bepleit: het opsporen, testen, isoleren en behandelen van coronagevallen.
Meer uit Buitenland
TEL AVIV (ANP/AFP) - Israël trekt zijn troepen pas terug uit Libanon als Hezbollah volledig is ontwapend. Dat heeft de Israëlische defensieminister Israel Katz verklaard, berichten verschillende media.
7 minuten geledenBOEDAPEST (ANP/AFP) - In de Hongaarse hoofdstad Boedapest hebben meer dan 10.000 mensen deelgenomen aan de jaarlijkse pride-mars. Het was de eerste keer dat het lhbti-evenement werd gehouden sinds Viktor Orbán de macht heeft overgedragen aan Peter Magyar. Activisten hopen dat de nieuwe premier meer lhbti-rechten zal erkennen.
1 uur geledenCARACAS (ANP/AFP) - Hulpverleners hebben een pasgeboren baby gered onder het puin van een ingestort gebouw in de zwaar getroffen kuststad La Guaira. Dat gebeurde 32 uur nadat een dubbele aardbeving delen van Venezuela zwaar verwoestte.
1 uur geledenKOPENHAGEN/PRAAG (ANP/AFP) - In Denemarken en Tsjechië zijn de hoogste temperaturen ooit gemeten. In Denemarken was het zaterdag 37 graden in Aarhus en in Tsjechië werd het even ten noorden van Praag 40,6 graden.
1 uur geledenBERLIJN (ANP/AFP/DPA) - Het hitterecord in Duitsland is na een dag weer verbroken. Vrijdag werd de tot dan toe hoogste temperatuur ooit gemeten in het land met 41,3 graden, maar zaterdag is 41,5 graden gemeten door een meetstation in het oosten van het land, meldt de weerdienst DWD.
1 uur geledenKABUL (ANP/RTR/AFP) - Het noorden van Afghanistan is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.0, meldt het Europees-Mediterraans Seismologisch Centrum (EMSC). Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is en of er slachtoffers zijn, maar de beving werd in elk geval gevoeld in de hoofdstad Kabul en het noorden van Pakistan.
2 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - Hezbollah-leider Naim Qassem verwerpt het raamakkoord tussen Israël en Libanon over het beëindigen van de oorlog in Zuid-Libanon. Hezbollah zal zijn verzet tegen Israël voortzetten, kondigt Qassem aan.
2 uur geleden