WHO heeft geen contact meer met belegerde Al Shifa-ziekenhuis
NEW YORK (ANP) - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft geen contact meer met het belegerde Al Shifa-ziekenhuis in Gaza-Stad. Op X schrijft de organisatie er vanuit te gaan dat de medewerkers van het ziekenhuis met wie zij contact onderhield gevlucht zijn. WHO-chef Tedros Adhanom Ghebreyesus noemt het nieuws "zeer zorgwekkend en beangstigend".
Het Al Shifa is het grootste ziekenhuis in de Gazastrook. Sinds zaterdag zit het zonder elektriciteit omdat de brandstof voor de generatoren op is. De hulpverlening ligt hierdoor feitelijk stil. Volgens ziekenhuisdirecteur Mohammad Abu Salmiya zijn daardoor al twee baby's gestorven. Zo'n veertig andere baby's lopen gevaar te overlijden. Het ziekenhuis herbergt niet alleen patiënten, maar is ook een toevluchtsoord voor duizenden inwoners van Gaza die op de vlucht zijn voor het oorlogsgeweld.
Het Israëlische leger heeft het ziekenhuis omsingeld, volgens onbevestigde berichten met tanks, en in de omgeving wordt zwaar gevochten. Israël zegt dat strijders van Hamas zich schuilhouden in tunnels onder het Al Shifa en andere ziekenhuizen in Gaza-Stad. De ziekenhuizen zijn daarom een doelwit van het leger.
Andere ziekenhuizen
Volgens de VN-organisatie voor de coördinatie van humanitaire hulp (OCHA) zijn zaterdag meerdere ziekenhuizen in Gaza getroffen door Israëlische beschietingen. Het Al Shifa is ook niet het enige ziekenhuis dat geen stroom meer heeft. Het Indonesische Ziekenhuis zou eveneens door zijn brandstof heen zijn en in het Al Quds-ziekenhuis vielen de generatoren uit en konden die niet gerepareerd worden door beschietingen, meldt de organisatie.
De WHO wil dat er een gevechtspauze komt, zodat patiënten en personeel kunnen worden geëvacueerd uit het Al Shifa-ziekenhuis. De ziekenhuisdirectie en het Israëlische leger lieten eerder weten dat zondag in elk geval de baby's en andere patiënten die in levensgevaar zijn geëvacueerd zullen worden. Een woordvoerder van het Israëlische leger zei zondag tegen CNN dat Israël helpt om het ziekenhuis te ontruimen "omdat we niet willen dat Hamas in de toekomst doorgaat deze mensen als menselijk schild te gebruiken".
Dodental medici
Sinds de gevechten een maand geleden begonnen zijn volgens het ministerie van Gezondheid in Gaza 192 artsen en verplegers gedood. Zeker zestien van hen kwamen om terwijl ze aan het werk waren, meldt de WHO.
Meer uit Buitenland
PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.
46 minuten geledenGENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.
1 uur geledenNABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.
3 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.
5 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".
6 uur geleden