Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Wet sluiting gasveld Groningen gaat vrijdag al in

Wet sluiting gasveld Groningen gaat vrijdag al in

DEN HAAG (ANP) - De wet die de sluiting van het Groningenveld regelt, gaat vrijdag al in. Eerder werd gesproken over 1 mei. De koning heeft de wet woensdag ondertekend, nadat de Eerste Kamer dinsdag tegen middernacht voor definitieve sluiting van het gasveld had gestemd.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) gaat vrijdag naar Groningen toe, om de wet daar symbolisch te ondertekenen.

"Na jarenlange inzet van vele Groningers is de definitieve sluiting van het Groningenveld een feit. Eindelijk is er zekerheid", schrijft Vijlbrief op X. "We hebben woord gehouden: de gaskraan is dicht en blijft dicht. Dat betekent niet dat alle ellende is opgelost, maar wel dat de bron er van is weggenomen."

Uitstel

Het kabinet had aanvankelijk voorgesteld de gaskraan in het Groningenveld op 1 oktober te sluiten. Vijlbrief had geen enkele moeite met het verzoek van de Tweede Kamer om die naar voren te halen. "Ik vind 1 mei een mooie datum, ik vind 15 april ook een prachtige datum", zei hij begin maart in een debat met de Tweede Kamer.

De Eerste Kamer dreigde vorige week roet in het eten te gooien, omdat de VVD had gevraagd om uitstel van de stemming. Dat leidde tot boosheid en ongerustheid. Dinsdagavond laat stemde de senaat alsnog over het voorstel.

Meer uit Politiek

Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

40 minuten geleden
Yeşilgöz vraagt ministeries militaire informatie offline te halen

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.

3 uur geleden
Jetten over dood Wim T. Schippers: een multitalent is niet meer

DEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.

18 uur geleden
Berendsen: wij staan gereed om in actie te komen in Straat Hormuz

LUXEMBURG (ANP) - "We staan gereed om in actie te komen", zei minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken, CDA) maandag in Luxemburg. Een belangrijke voorwaarde om als Nederland in internationaal verband bij te dragen aan een veilige doorvaart in de Straat van Hormuz is de inhoud van het akkoord tussen de VS en Iran, zei hij na afloop van de vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken. Hij ziet tegenstrijdigheden tussen wat Iran en de VS over het akkoord beweren.

22 uur geleden
Gommers: ziekenhuizen laten vollopen was slechte keuze kabinet

DEN HAAG (ANP) - Het was "achteraf een slechte keuze" van het kabinet om de ziekenhuizen te laten vollopen tijdens de tweede coronagolf, voordat strengere maatregelen werden genomen. Dat zei ic-arts Diederik Gommers tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie.

1 dag geleden
Thom de Graaf wil discussie over einde tussentijdse verkiezingen

HILVERSUM (ANP) - De politiek moet serieus nadenken over de mogelijkheid om na een kabinetsval geen tussentijdse verkiezingen meer voor de Tweede Kamer te houden, maar om een nieuwe coalitie te vormen. Je kunt zo de stabiliteit versterken, denkt scheidend vicepresident Thom de Graaf van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van kabinet en parlement.

2 dagen geleden
Klaver: kabinet moet kiezen tussen samenwerking met PRO of JA21

DEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.

2 dagen geleden