Weski: berichtgeving OM is onzorgvuldig en onrustzaaiend
ROTTERDAM (ANP) - Voormalig advocaat Inez Weski noemt de uitlatingen van het Openbaar Ministerie over de strafzaak tegen haar "onzorgvuldig, onrustzaaiend en schadelijk". Volgens haar heeft het OM in aanloop naar de strafzaak, waarvan dinsdag de eerste openbare zitting is in de rechtbank in Rotterdam, onjuiste dingen gezegd in de media.
Weski was dinsdag niet aanwezig in de rechtbank vanwege "zwaarwegende persoonlijke en medische redenen". Ze liet zich vertegenwoordigen door haar twee advocaten. Geert-Jan Knoops las de verklaring van Weski voor en benoemde nadrukkelijk dat zij respect verdient "na 45 jaar in dienst te hebben gestaan van onze rechtsstaat". Hij noemde haar "een bijzondere vrouw en bijzondere advocaat die haar hele leven aan het recht heeft gewijd".
De 69-jarige Weski wordt verdacht van het heimelijk doorspelen van berichten van en naar haar toenmalige cliënt Ridouan Taghi, vanuit zijn detentie in de EBI in Vught. Na haar arrestatie in april 2023 heeft Weski ruim veertig dagen in voorarrest gezeten. Een deel daarvan zat ze naar eigen zeggen in "een geheime bunker, zonder frisse lucht, alsof ik niet meer bestond".
Opheldering
Via haar advocaten vroeg ze om opheldering daarover. Ze wil weten "wie - en op basis waarvan - mij daar geplaatst heeft". Volgens Weski heeft de detentie voor levensgevaarlijke situaties gezorgd. Ze kampt namelijk al tijden met gezondheidsproblemen en omdat de intercom haperde kon ze geen hulp inroepen toen dat nodig was. Dit zorgde voor "meerdere bijna-dood-ervaringen".
Dat het OM uit zou zijn geweest op de dood van Weski noemde de officier van justitie "een botte suggestie", die "te bizar is voor woorden en volstrekt ongefundeerd". Volgens justitie zijn door de betrokken instanties "alle waarborgen" gecreëerd "om de veiligheid en gezondheid van Weski gedurende de detentie te garanderen".
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
18 minuten geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
29 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
44 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
1 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
1 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
4 uur geleden