Weski: berichtgeving OM is onzorgvuldig en onrustzaaiend
ROTTERDAM (ANP) - Voormalig advocaat Inez Weski noemt de uitlatingen van het Openbaar Ministerie over de strafzaak tegen haar "onzorgvuldig, onrustzaaiend en schadelijk". Volgens haar heeft het OM in aanloop naar de strafzaak, waarvan dinsdag de eerste openbare zitting is in de rechtbank in Rotterdam, onjuiste dingen gezegd in de media.
Weski was dinsdag niet aanwezig in de rechtbank vanwege "zwaarwegende persoonlijke en medische redenen". Ze liet zich vertegenwoordigen door haar twee advocaten. Geert-Jan Knoops las de verklaring van Weski voor en benoemde nadrukkelijk dat zij respect verdient "na 45 jaar in dienst te hebben gestaan van onze rechtsstaat". Hij noemde haar "een bijzondere vrouw en bijzondere advocaat die haar hele leven aan het recht heeft gewijd".
De 69-jarige Weski wordt verdacht van het heimelijk doorspelen van berichten van en naar haar toenmalige cliënt Ridouan Taghi, vanuit zijn detentie in de EBI in Vught. Na haar arrestatie in april 2023 heeft Weski ruim veertig dagen in voorarrest gezeten. Een deel daarvan zat ze naar eigen zeggen in "een geheime bunker, zonder frisse lucht, alsof ik niet meer bestond".
Opheldering
Via haar advocaten vroeg ze om opheldering daarover. Ze wil weten "wie - en op basis waarvan - mij daar geplaatst heeft". Volgens Weski heeft de detentie voor levensgevaarlijke situaties gezorgd. Ze kampt namelijk al tijden met gezondheidsproblemen en omdat de intercom haperde kon ze geen hulp inroepen toen dat nodig was. Dit zorgde voor "meerdere bijna-dood-ervaringen".
Dat het OM uit zou zijn geweest op de dood van Weski noemde de officier van justitie "een botte suggestie", die "te bizar is voor woorden en volstrekt ongefundeerd". Volgens justitie zijn door de betrokken instanties "alle waarborgen" gecreëerd "om de veiligheid en gezondheid van Weski gedurende de detentie te garanderen".
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
28 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
29 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
4 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
5 uur geleden