Werkstraf voor afvaldumping tijdens boerenprotest
ARNHEM (ANP) - Een 42-jarige man uit de gemeente Oost-Gelre is veroordeeld tot 72 uur werkstraf en een voorwaardelijke celstraf van een week voor zijn aandeel in het dumpen van afval op een afrit van de A18 bij Varsseveld. Dat gebeurde tijdens een boerenprotest eind vorige maand.
De varkenshouder uit het Achterhoekse dorpje Mariënvelde werd op 28 juli op heterdaad betrapt en zat vier dagen in voorarrest. Hij stond terecht omdat hij samen met anderen de af- en oprit naar de snelweg A18 heeft versperd, wat voor een gevaarlijke situatie zorgde. Daarnaast stond hij terecht voor het dumpen van afvalstoffen. Volgens de officier van justitie ging het om zaagsel, mest en stro. "Demonstreren is een grondrecht. En het is begrijpelijk dat de stikstofplannen veel emotie oproepen. Maar je overtreedt een grens als je gevaarlijke situaties creëert", aldus de officier. Hij eiste een werkstraf van 100 uur en een celstraf van twee weken voorwaardelijk.
De Arnhemse politierechter sprak van onverantwoordelijk en strafbaar gedrag en ernstige strafbare feiten. "Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als iemand op zo'n berg afval rijdt. En dit soort acties hebben tot grote maatschappelijke onrust geleid", aldus de rechter. Hij veroordeelde de varkenshouder ook tot het betalen van 3600 euro aan opruimkosten.
Machteloos
De man heeft bekend dat hij stro heeft gestort, met een trekker zonder kenteken. Met wie hij actievoerde wilde hij niet zeggen. De actie was een initiatief van een samenwerkingsverband van boeren in de Achterhoek. "Ik sta niet achter de actie, maar vond wel dat ik iets moest doen", vertelde de varkenshouder aan de rechter. "Ik had een machteloos gevoel. Ik voel me bedreigd door wat er gaat gebeuren en maak me zorgen over de toekomst van mijn bedrijf en gezin. Ik heb de gevolgen voor iedereen onderschat. Daar heb ik spijt van."
Boeren protesteren al tijden tegen de stikstofplannen van het kabinet. De afgelopen weken is meerdere keren op diverse snelwegen afval gedumpt of zijn hooibalen in brand gestoken. Meerdere personen zijn de afgelopen tijd opgepakt. In de rechtbank Zwolle dient vrijdag een zaak tegen vijf mannen die verdacht worden van het gooien van bierflesjes richting de politie. Dat gebeurde in Zwolle tijdens een boerenprotest op 4 juli bij het distributiecentrum van Albert Heijn.
Komende donderdag staat er een tweede verdachte, een 40-jarige man uit Oost-Gelre, bij de rechtbank Gelderland terecht voor het dumpen van afval bij Varsseveld.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
49 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
4 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
5 uur geleden