Wereldwijd dodental door pandemie passeert miljoen
BALTIMORE (ANP/RTR) - Het aantal mensen dat wereldwijd is overleden als gevolg van het coronavirus, is de grens van een miljoen gepasseerd. Dat blijkt uit een telling van de Johns Hopkins Universiteit in Baltimore. Het virus dook eind vorig jaar op in China en verspreidde zich vervolgens over de wereld. Eind juni waren een half miljoen mensen gestorven door Covid-19 en medio augustus driekwart miljoen.
In de Verenigde Staten zijn de meeste slachtoffers (bijna 205.000) gevallen, gevolgd door Brazilië (bijna 142.000), India (ruim 95.000) en Mexico (ruim 76.000).
Op de vijfde en zesde plek staan het Verenigd Koninkrijk, met meer dan 42.000 sterfgevallen en Italië (bijna 36.000). In Nederland zijn volgens de cijfers van de universiteit 6415 mensen aan het virus bezweken.
Meeste besmettingen in VS
In de VS zijn ook de meeste besmettingen vastgesteld: meer dan 7,1 miljoen. Daarna volgen India, Brazilië en Rusland.
Het Britse persbureau Reuters meldt dat het dodental door het coronavirus dit jaar inmiddels het dubbele is van het jaarlijkse dodental door malaria. Het aantal Covid-patiënten dat aan de ziekte sterft neemt de laatste weken toe nu het aantal besmettingen in meerdere landen snel stijgt.
"Onze wereld heeft een kwellende mijlpaal bereikt", stelt VN-chef Antontio Guterres in een verklaring. "Het is een ontstellend cijfer. We moeten elk individueel leven nooit uit het oog verliezen. Het waren vaders en moeders, echtgenotes en echtgenoten, broers en zussen, vrienden en collega's."
Gebaseerd op de gemiddeldes van de maand september, sterven volgens Reuters wereldwijd meer dan 5400 mensen per etmaal aan de gevolgen van het nieuwe coronavirus. Dat komt neer op 226 personen per uur, of één persoon elke 16 seconden.
Experts zijn bezorgd dat het werkelijke dodental hoger ligt dan het officiële vanwege een gebrek aan testen en de mogelijkheid dat sommige landen de daadwerkelijke cijfers verborgen houden.
De pandemie heeft de wereldeconomie een ongekende dreun gegeven, zorgsystemen overbelast en het leven van mensen over de hele wereld ingrijpend veranderd. Het hoge dodental heeft wereldwijd geleid tot een verandering van begrafenisrituelen, met overvraagde begrafenisondernemingen, overvolle begraafplaatsen en het nabestaanden onmogelijk gemaakt om persoonlijk afscheid te nemen van hun overleden dierbaren.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."
2 dagen geledenKAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
2 dagen geleden