Wehkamp: minder onlineaankopen retour in grote steden
ZWOLLE (ANP) - Inwoners van kleinere Nederlandse gemeenten retourneren hun onlinebestellingen vaker dan mensen die in grotere plaatsen of steden wonen. Dat meldt Wehkamp op basis van gegevens over ruim 7,5 miljoen bestellingen bij het onlinewarenhuis.
Gemiddeld krijgt Wehkamp ongeveer 40.000 artikelen per dag retour gestuurd. In de vijf grootste steden van Nederland wordt aanzienlijk minder geretourneerd dan het Nederlandse gemiddelde: 14,6 procent minder om precies te zijn. In gemeenten met 12.500 tot 40.000 inwoners wordt daarentegen bijna 6 procent meer dan gemiddeld teruggestuurd.
Een verklaring hiervoor kan zijn dat mensen in grote steden doorgaans beter weten wat hun maat is, omdat ze makkelijker in de buurt kleding kunnen passen en winkelen, legt een woordvoerder van Wehkamp uit. Ook zijn mensen in kleinere gemeenten afhankelijker van onlineaankopen. "Als je voor morgen een witte blouse nodig hebt, bestel je er twee of drie. In de grote stad kun je meer risico nemen en één maat bestellen, want er is altijd nog het alternatief van de winkel om de hoek."
Retourpercentage
Wehkamp brengt sinds 2023 50 eurocent in rekening voor elk geretourneerd artikel. Hierdoor daalde het aantal retouren met 14 procent. Zwemkleding wordt het vaakst teruggestuurd, gevolgd door dameskleding. Artikelen buiten de categorie kleding worden aanzienlijk minder vaak geretourneerd.
Wehkamp gaat de data analyseren en vervolgonderzoek doen om de verschillen preciezer te kunnen verklaren. De onderzoeksgegevens worden gebruikt om te onderzoeken hoe Wehkamp het aantal retourzendingen in kleinere gemeenten verder kan verminderen.
"Ongeveer 5 miljoen mensen wonen op de plekken waar het retourpercentage hoger is. Als je daar de bewustwording verhoogt, kun je procenten winst boeken", aldus de zegsman. Naast het vergroten van de bewustwording over de impact van retourneren kan Wehkamp naar eigen zeggen betere maatadviezen geven of de fotografie aanpassen. "Iedere procent minder retour is uiteindelijk winst, zowel voor het milieu als voor ons economisch gezien", besluit de woordvoerder.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden