Weggestuurd Statenlid GroenLinks klaagde over discriminatie
DEN HAAG (ANP) - Het Zuid-Hollandse Statenlid Debora Fernald heeft vorig jaar bij GroenLinks klachten ingediend over discriminatie binnen de partij. Een woordvoerster van GroenLinks bevestigt dat de externe klachtencommissie de klachten "grotendeels gegrond" heeft verklaard en aanbevelingen heeft gedaan, onder meer om ongewenst gedrag te voorkomen. Fernald werd dinsdag direct na de Eerste Kamerverkiezingen uit de fractie van GroenLinks gezet omdat ze niet op haar eigen partij, maar op Volt had gestemd.
De Rotterdamse schreef kortgeleden in een lezerscolumn in de onlinekrant Metro dat tijdens haar periode bij GroenLinks Rotterdam een bestuurslid racistische opmerkingen had gemaakt. Nadat ze daarover had geklaagd, zouden het bestuur en de fractie geprobeerd hebben haar uit de partij te werken.
"De klachtencommissie heeft deze klacht opgepakt en hierover, na onderzoek, een uitspraak en aanbevelingen gedaan", aldus een woordvoerster van GroenLinks. "Het partijbestuur heeft de uitspraak van de klachtencommissie overgenomen en is met de aanbevelingen aan de slag gegaan." Zo is naar aanleiding van de klacht van Fernald "meer geïnvesteerd in het bekendmaken van de vertrouwenspersonen binnen de vereniging en het opleiden van onze vrijwilligers in het voorkomen van en reageren op ongewenst gedag".
Zelfstandig verder
Fernald werd bij de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart met voorkeurstemmen in de Zuid-Hollandse fractie van GroenLinks gekozen. Ze stemde dinsdag bij de verkiezingen van de Eerste Kamer niet op haar eigen partij, maar op Volt. Dat kostte GroenLinks een zetel in de senaat. Fractievoorzitter Sinan Özkaya zette Fernald vanwege een "vertrouwensbreuk" gelijk uit zijn fractie, die nu nog uit vijf personen bestaat. Volgens Özkaya verliep de samenwerking al langer "moeizaam" en hield Fernald zich niet aan afspraken. Ze heeft volgens de fractievoorzitter aangegeven haar zetel te willen behouden en zelfstandig verder te gaan. Dat gaat ze volgens de NOS doen onder de naam Groep Doe STOER, dat staat voor Samen Tegen Onrecht En Racisme.
Het Statenlid gaat tot nu toe niet in op verzoeken om een reactie. Volgens betrokkenen was ze woensdag niet aanwezig bij een introductiebijeenkomst voor Statenleden. Bij de griffie van de Provinciale Staten in Zuid-Holland is niet bekend of Fernald zelfstandig verder gaat en zo ja, onder welke naam.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
1 dag geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
2 dagen geleden