Wegenwacht drukker met pechmeldingen door winters weer
DEN HAAG (ANP) - Ook vrijdag heeft de Wegenwacht van de ANWB het drukker dan normaal. Dat meldt een woordvoerder. Op een normale vrijdag zouden er tussen de 3500 en 3800 meldingen binnenkomen, maar de verwachting is nu dat dat aantal deze vrijdag uitkomt op rond de 4500 meldingen. De meeste problemen gaan om accu's die het niet meer doen door het winterse weer.
Het aantal meldingen is hoger door het winterse weer, en door de nasleep van donderdagavond, zegt de woordvoerder. Toen verliep de hulpverlening aan gestrande weggebruikers vooral in het noorden van het land en rondom Alkmaar moeizaam, omdat medewerkers van de pechhulpservice zelf ook last hadden van de weersomstandigheden en daardoor soms stapvoets konden rijden.
Ook vrijdag is het koud en nat, geeft de woordvoerder aan. De wachttijden zijn volgens haar onder controle, maar het duurt langer voor de pechhulp er is dan normaal. "We vragen begrip van leden die met pech staan."
Accucheck
Hoeveel langer de Wegenwacht erover doet om bij een pechgeval te komen, is niet duidelijk. "Dat verschilt ook per regio", zegt de woordvoerder. Dat het langer duurt voordat de pechhulp er is, komt doordat er meer meldingen zijn, maar ook doordat sommige plekken in het land niet even goed bereikbaar zijn door de gladheid. Ook medewerkers van de Wegenwacht moeten daardoor soms langzamer rijden.
Behalve accu's die het niet meer doen, komen er ook meldingen binnen van kapotte ruitenwissers. "Als de voorruit vol sneeuw ligt, hebben mensen de neiging dat er met de ruitenwissers van af te halen. Maar dat gaat in veel gevallen niet goed."
Omdat ook komende nacht in delen van het land vorst wordt verwacht en het momenteel nat is, verwacht de ANWB dat er ook zaterdagochtend meer meldingen dan normaal zullen zijn, vooral doordat accu's het begeven. Zondag gaat de temperatuur fors omhoog. "Accu's kunnen niet heel goed tegen temperatuurverschillen, dus dat kan ook leiden tot problemen. Mochten mensen de mogelijkheid hebben, doe dan een accucheck bij de garage. Zorg dat de conditie van de accu goed is, of dat de accu tijdig wordt vervangen als die niet goed is."
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
26 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden