Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Week van de horeca moet meer mensen opleveren voor 'leuk' werk

Week van de horeca moet meer mensen opleveren voor 'leuk' werk

DEN HAAG (ANP) - Cafés en restaurants moeten het werk aantrekkelijker maken om aan personeel te komen en het te behouden. De roosters en salarissen moeten beter en medewerkers zouden meer verantwoordelijkheid moeten krijgen. Dat zegt vakbond FNV in aanloop naar de Week van de horeca, die duurt van maandag tot en met zaterdag. De week is er ook op gericht is om meer personeel te werven.

Volgens FNV-bestuurder Edwin Vlek kampt de horeca met een "schrijnend personeelstekort" dat voor corona ook al bestond, maar sinds de pandemie is verergerd. Tijdens de lockdowns is de branche naar eigen zeggen zo’n 100.000 mensen kwijtgeraakt. Bedrijven gaan volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) nu soms een dag in de week dicht wegens gebrek aan mensen.

"De horeca heeft last van een slecht imago, wat soms wel en soms niet terecht is", vindt Vlek. Het slechte zit hem volgens de vakbondsman in de onzekerheid sinds de uitbraak van het coronavirus, maar ook in de hoge werkdruk en het lage salaris dat het werk oplevert. Daar tegenover staat dat veel mensen werken in de horeca positief en leuk vinden, geeft hij aan. "Maar uiteindelijk kan je met passie en liefde geen rekeningen betalen."

Groot personeelsverloop

KHN kwam in juni al met de campagne "Werken in de horeca, elke dag ’n feestje", om mensen over te halen voor een baan in bijvoorbeeld een restaurant of café te kiezen. De brancheorganisatie geeft aan dat het personeelsverloop in de horeca altijd groot is. Het probleem is echter dat het verloop doorgaans in een jaar geleidelijk gaat, terwijl nu na de heropening ineens heel veel vacatures tegelijk moesten worden ingevuld. Bovendien hebben mensen die normaal weer terugkomen, nu gekozen voor werk elders. Ook merkt KHN dat het aantal aanmeldingen voor horecaopleidingen daalt.

Tijdens de Week van de horeca vinden er door heel Nederland diverse activiteiten plaats en kunnen belangstellenden een kijkje nemen achter de schermen bij deelnemende horecazaken. Hotels, cafés en restaurants die meedoen kunnen naar eigen wens invulling geven aan de week. De organisatie achter het evenement zorgt dan voor promotie.

Meer uit Financieel

Aandeelhouders OCI stemmen voor omstreden belastingconstructie

AMSTERDAM (ANP) - Aandeelhouders van OCI hebben voor twee wijzigingen van de statuten gestemd, waarmee het chemieconcern geen dividendbelasting hoeft te betalen. De aandeelhouders steunden deze omstreden constructie donderdag tijdens de aandeelhoudersvergadering van OCI, meldt het concern.

21 minuten geleden
Facebook-moederbedrijf Meta keldert op Wall Street na cijfers

NEW YORK (ANP) - Meta Platforms ging donderdag hard onderuit op de aandelenbeurzen in New York. De eigenaar van Facebook, WhatsApp en Instagram gaf een tegenvallende omzetverwachting af voor het huidige kwartaal. Ook verwacht Meta dit jaar meer kosten te maken door de vele investeringen in kunstmatige intelligentie (AI). Het socialemediabedrijf boekte afgelopen kwartaal wel meer winst dan verwacht.

1 uur geleden
Politie heeft begrip voor gebruik bodycams in supermarkt

AMSTERDAM (ANP) - De politie heeft begrip voor het besluit van supermarktketen Dirk om personeel te voorzien van bodycams. Supermarktketen Jumbo zegt ook naar de inzet van bodycams te hebben gekeken.

1 uur geleden
Groei economie VS zwakt sterker af dan verwacht

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse economie is in het eerste kwartaal van dit jaar aanzienlijk minder sterk gegroeid dan in de voorgaande periode. Dat meldde de Amerikaanse overheid in een voorlopige schatting. De groei viel ook minder sterk uit dan verwacht.

1 uur geleden
Moederbedrijf Douglas verwacht meer op te halen met beursgang

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Investeringsmaatschappij CVC Capital Partners verwacht meer op te halen bij de introductie op de Amsterdamse beurs. Het bedrijf is onder andere eigenaar van cosmeticaketen Douglas en horlogemerk Breitling en investeerde in de Franse en Spaanse voetbalcompetities.

2 uur geleden
Bodycam in supermarkt is geen goed idee, volgens FNV

AMSTERDAM (ANP) - FNV vindt het gebruik van bodycams in de supermarkt "geen goed idee". De vakbond betwijfelt of het gebruik van de kleine camera's de-escalerend werkt, zoals supermarkt Dirk van den Broek beweert.

2 uur geleden
Unilever-topman predikt 'realistische' duurzaamheidsdoelen

LONDEN (ANP) - Topman Hein Schumacher van Unilever wil dat het verzorgings- en voedingsmiddelenconcern voortaan vooral "realistische" doelen nastreeft op het gebied van duurzaamheid. In het verleden stelde het bedrijf "met opzet ambitieuze doelen", maar nu is het volgens de Nederlander zaak om op de kortere termijn concrete resultaten te boeken.

2 uur geleden