Wederom slapen mensen buiten bij aanmeldcentrum Ter Apel
TER APEL (ANP) - In de nacht van donderdag op vrijdag slapen er wederom mensen in de buitenlucht bij het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel. Dit ondanks inspanningen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) om voor mensen noodopvangplekken te zoeken.
In hoeverre dat precies gelukt is, kon een woordvoerster van het COA vrijdagavond laat niet zeggen. Wel hoorde zij ook dat mensen wederom buiten slapen. In de nacht van woensdag op donderdag was dat ook het geval en sliepen ongeveer honderd mensen in de buitenlucht.
Toen zei het COA dat het ging om mensen die geen gebruik wilden maken van noodopvanglocaties elders, mogelijk omdat ze de hoop hadden de volgende ochtend vroeg aan de beurt te zijn voor identificatie en registratie. Of dat nu weer het geval is, is onduidelijk. De personen die buiten slapen doen dat onder dekens. Ze liggen onder luifeltenten die zijn neergezet.
Een woordvoerder van de organisatie VluchtelingenWerk Nederland zei eerder vrijdag dat 95 mensen zijn overgebracht naar een opvanglocatie in Stadskanaal en dat een andere groep naar een sporthal is overgebracht in de buurt van het aanmeldcentrum.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
8 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
15 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
20 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
21 uur geleden