Webwinkels bereiden zich maandenlang voor op drukke feestmaand
DEN HAAG (ANP) - Webwinkels bereiden zich al maanden voor op de drukke dagen aan het eind van het jaar. "We beginnen ieder jaar in januari al met plannen, want de feestdagen zijn een enorm project voor ons", zegt een woordvoerder van bol. "Het is een periode die begint met Black Friday en pas na kerst wordt afgesloten."
Ook Wehkamp is al lange tijd bezig met de voorbereidingen voor deze drukke tijd. "De voorbereidingen beginnen al een jaar vooraf, met het selecteren van de juiste producten voor deze periode, van feestelijke kleding tot speelgoed", zegt een woordvoerder. De afgelopen maanden zijn er volgens hem "miljoenen artikelen" aan de voorraad toegevoegd. "Op piekdagen versturen we richting de 100.000 pakketten."
Voor Zalando is de zogenoemde Cyber Week "een van de belangrijkste winkelmomenten van het jaar". "De voorbereidingen, bijvoorbeeld binnen de techafdeling, zijn aan het begin van het jaar begonnen om goed voorbereid te zijn op de toegenomen drukte, met name op Black Friday zelf", aldus een woordvoerder. Ook zet Zalando in deze periode meer tijdelijke werknemers via uitzendbureaus in.
Webshops
De webshops wachten net als andere winkels niet met aanbiedingen tot Black Friday. "We beginnen eerder met aanbiedingen, dat heeft ermee te maken dat consumenten dat inmiddels verwachten", zegt de woordvoerder van Wehkamp. "Het geeft onze klanten ook de mogelijkheid om van de aanbiedingen te profiteren zonder dat ze hoeven te wachten tot die ene dag." Ook Zalando begint met een "opwarmperiode" voor de kortingsdagen.
Bol adviseert mensen op tijd hun bestelling te doen voor de feestdagen, om ervoor te zorgen dat ze hun aankopen op tijd in huis hebben. Wehkamp blijft bij het doel om bestellingen de volgende dag bij de klant thuis te hebben. Daarom gaat het onlinewarenhuis al in de zomer met logistieke partners DHL en Dynalogic om tafel. Volgens de woordvoerder komt meer dan 98 procent van de bestellingen binnen het gestelde tijdsbestek bij de klant.
Ook "cadeauwinkel" HEMA is volgens een woordvoerster zowel online als in de winkels voorbereid op een drukke tijd. De warenhuisketen houdt rekening met "een verdubbeling" van het aantal verzonden pakketten. De woordvoerster waarschuwt voor een "iets langere" levertijd van bestellingen rondom Black Friday en de feestdagen. Klanten halen volgens haar ook hun online bestelde producten op in de winkel.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Unilever heeft maandag flink verloren op de eerste handelsdag van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern eindigde onderaan in de AEX-index met een min van 6,7 procent. Het aandeel Magnum noteerde op net geen 13 euro, na een openingskoers van 12,20 euro.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump kondigt maandag een hulppakket van 12 miljard dollar aan voor Amerikaanse boeren die last hebben gehad van zijn handelsbeleid, zeggen twee functionarissen van het Witte Huis.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).
3 uur geledenLOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
3 uur geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
5 uur geleden