Webwinkels bereiden zich maandenlang voor op drukke feestmaand
DEN HAAG (ANP) - Webwinkels bereiden zich al maanden voor op de drukke dagen aan het eind van het jaar. "We beginnen ieder jaar in januari al met plannen, want de feestdagen zijn een enorm project voor ons", zegt een woordvoerder van bol. "Het is een periode die begint met Black Friday en pas na kerst wordt afgesloten."
Ook Wehkamp is al lange tijd bezig met de voorbereidingen voor deze drukke tijd. "De voorbereidingen beginnen al een jaar vooraf, met het selecteren van de juiste producten voor deze periode, van feestelijke kleding tot speelgoed", zegt een woordvoerder. De afgelopen maanden zijn er volgens hem "miljoenen artikelen" aan de voorraad toegevoegd. "Op piekdagen versturen we richting de 100.000 pakketten."
Voor Zalando is de zogenoemde Cyber Week "een van de belangrijkste winkelmomenten van het jaar". "De voorbereidingen, bijvoorbeeld binnen de techafdeling, zijn aan het begin van het jaar begonnen om goed voorbereid te zijn op de toegenomen drukte, met name op Black Friday zelf", aldus een woordvoerder. Ook zet Zalando in deze periode meer tijdelijke werknemers via uitzendbureaus in.
Webshops
De webshops wachten net als andere winkels niet met aanbiedingen tot Black Friday. "We beginnen eerder met aanbiedingen, dat heeft ermee te maken dat consumenten dat inmiddels verwachten", zegt de woordvoerder van Wehkamp. "Het geeft onze klanten ook de mogelijkheid om van de aanbiedingen te profiteren zonder dat ze hoeven te wachten tot die ene dag." Ook Zalando begint met een "opwarmperiode" voor de kortingsdagen.
Bol adviseert mensen op tijd hun bestelling te doen voor de feestdagen, om ervoor te zorgen dat ze hun aankopen op tijd in huis hebben. Wehkamp blijft bij het doel om bestellingen de volgende dag bij de klant thuis te hebben. Daarom gaat het onlinewarenhuis al in de zomer met logistieke partners DHL en Dynalogic om tafel. Volgens de woordvoerder komt meer dan 98 procent van de bestellingen binnen het gestelde tijdsbestek bij de klant.
Ook "cadeauwinkel" HEMA is volgens een woordvoerster zowel online als in de winkels voorbereid op een drukke tijd. De warenhuisketen houdt rekening met "een verdubbeling" van het aantal verzonden pakketten. De woordvoerster waarschuwt voor een "iets langere" levertijd van bestellingen rondom Black Friday en de feestdagen. Klanten halen volgens haar ook hun online bestelde producten op in de winkel.
Meer uit Financieel
HANGZHOU (ANP) - De Chinese webwinkel AliExpress heeft een verkoper van op kinderen lijkende sekspoppen van zijn platform verbannen na een onderzoek door Reuters. Het persbureau wees eerder deze maand op vier advertenties van poppen die in Europa en de Verenigde Staten te koop werden aangeboden.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - De derde en laatste dag van een stakingsactie in België is voelbaar in het openbaar vervoer, op luchthaven Brussels Airport en in de haven van Gent. In het Gentse havengebied staan stakers op bruggen en rotondes, wat hinder oplevert voor het scheeps- en autoverkeer.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese beurzen zijn woensdag met winsten aan de handelsdag begonnen, in navolging van de hogere koersenborden op Wall Street van dinsdag. Een reeks zwakkere dan verwachte economische cijfers in de Verenigde Staten heeft de verwachting aangewakkerd dat de Federal Reserve volgende maand weer met een renteverlaging komt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.
3 uur geledenSAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft zich verweerd tegen beschuldigingen dat de chatbot een 16-jarige jongen in Californië heeft aangezet tot zelfmoord. Volgens het techbedrijf had de chatbot de tiener juist meer dan honderd keer aangespoord hulp te zoeken, staat in een ingediend document bij de rechtbank in San Francisco.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Grote winkelketens en webshops weigeren klanten vaak onterecht garantie te geven bij kapotte producten, meldt de Consumentenbond. De belangenorganisatie baseert dat op eigen onderzoek waarbij ze via undercovershoppers onder andere bol, Coolblue, MediaMarkt en Expert vragen stelde over een kapotte wasmachine. In driekwart van de gevallen kregen ze onjuiste informatie van de winkels.
3 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Scheepvaartconcern Maersk overweegt zijn schepen weer door de Rode Zee te laten varen. Het Deense bedrijf heeft aangegeven dat de omstandigheden om de doorvaart door het gebied te hervatten, lijken te verbeteren. Daardoor zou de belangrijke route voor het scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa mogelijk weer veilig bevaarbaar zijn.
3 uur geleden