'Waterstofauto duurder en minder duurzaam dan stekkerauto'
DELFT (ANP) - Waterstofauto's zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto's, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische auto's. Bovendien zijn waterstofauto's duurder. Ook over tien jaar zullen waterstofauto's het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van stekkerauto's, meldt het onderzoeksbureau CE Delft.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Enpuls, een vertakking van het energiebedrijf Enexis die zich bezighoudt met de energietransitie. Enpuls noemt de waterstofauto een "onrealistisch alternatief" voor de stekkerauto.
Waterstof wordt op dit moment gemaakt op basis van aardgas. Dat is minder belastend voor het klimaat dan benzine, maar auto's die rijden op elektriciteit zijn wel schoner. De onderzoekers verwachten dat waterstof in 2030 duurzamer kan worden geproduceerd, maar dat daarbij nog steeds veel energie verloren gaat. Daardoor blijven elektrische auto's ook in de toekomst beter voor het klimaat.
Dure optie
De keuze voor een waterstofauto blijft voorlopig ook een dure optie. Zowel de aanschafprijs als de kosten van brandstof en onderhoud halen het niet bij auto's die rijden op elektriciteit en benzine. Dat wordt niet anders doordat bezitters van waterstofauto's worden vrijgesteld voor motorrijtuigenbelasting. Ook bestuurders van stekkerauto's krijgen zo'n vrijstelling. Onderzoekers verwachten dat de kosten van waterstofauto's in 2030 zullen dalen, maar nog steeds hoger zullen zijn dan die van auto's die op andere manieren worden aangedreven.
CE Delft heeft de benzineauto Volkswagen Golf, de elektrische auto Volkswagen e-Golf en de waterstofauto Toyota Mirai met elkaar vergeleken om een inschatting te maken van de huidige kosten en belasting voor het klimaat. Daarbij gingen de onderzoekers uit van een levensduur van 185.000 kilometer. De benzineauto is het minst belastend voor het klimaat in de productie, maar is in het gebruik vervuilender dan de elektrische auto. Na 70.000 kilometers op de teller is de elektrische auto daardoor schoner.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
5 minuten geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
7 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
45 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
1 uur geleden