Waterschappen zien noodzaak extra investering dijkversterking
DEN HAAG (ANP) - De Unie van Waterschappen (UvW) zegt dat het noodzakelijk is om 2,5 miljard euro extra te investeren in dijkversterkingsprojecten die tussen 2030 en 2036 worden uitgevoerd. De 21 waterschappen willen daar de helft van betalen, terwijl de overige 1,25 miljard door de regering moet worden gefinancierd.
De waterschappen en de rijksoverheid zitten samen in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), waarin is vastgelegd dat alle kosten gedeeld worden tussen de waterschappen en de regering.
De UvW benadrukt het belang van financiële zekerheid, aangezien de waterschappen de bijna twintig projecten in 2025 moeten starten om ze vanaf 2030 te kunnen uitvoeren. "Het gaat om megaprojecten in drukbebouwde gebieden", aldus een woordvoerder van de unie. "We hopen dat het in de voorjaarsnota 2025 wordt meegenomen door de regering."
Hoogwater
De Tweede Kamer nam in november een motie aan die de regering verzoekt snel de 1,25 miljard euro te regelen voor de dijkrenovatie. De waterschappen hebben hun bijdrage van 1,25 miljard nu al toegezegd. De in totaal 2,5 miljard euro moet bovenop de al gereserveerde 3,2 miljard euro komen. Volgens de UvW is dat nodig om de dijken veilig te houden.
Tot 2050 moeten 1500 kilometer aan dijken worden versterkt. De waterschappen denken dat hiervoor tussen 2037 en 2050 tot 10 miljard euro extra nodig is. De versterkingen zijn bedoeld om te voorkomen dat extremere weersomstandigheden, zoals piekbuien en hoogwater, tot meer problemen leiden.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
5 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geleden