Waterschap bouwt nooddijk bij Boxmeer
DEN BOSCH (ANP) - Waterschap Aa en Maas heeft zaterdagavond een nooddijk van drie kilometer lang aangelegd tussen de Brabantse gemeente Boxmeer en het buurtschap Groeningen. Dat was nodig om te voorkomen dat het achterland zou overstromen als de Maas zondag het hoogste punt bereikt.
De nooddijk loopt deels over grond van particulieren. Burgemeester Karel van Soest heeft daar speciaal toestemming voor gegeven vanwege de noodsituatie. Als het Maaswater weer is gezakt haalt het waterschap de nooddijk weer weg. Zondag wordt nog een opening tussen de nooddijk en de Maasdijk opgevuld, om te voorkomen dat rivierwater via de achterkant alsnog het land overstroomt.
Boxmeer heeft net als onder andere de gemeente Mook en Middelaar een noodverordening afgekondigd zodat toeschouwers waterwerkers niet in de weg lopen. Er zijn in het stroomgebied van de Maas in de noordelijkste punt van Limburg, bij Nijmegen en in Brabant ook tal van dijken en toegangswegen naar dijken afgesloten. Wie die afzettingen negeert kan een bon krijgen. De gemeenten roepen ramptoeristen op om weg te blijven. Zondagmorgen was het in Mook op de grens van Limburg en Gelderland al behoorlijk druk.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
54 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
13 uur geleden