Warner Bros. Discovery kijkt vooruit na jaar van reorganisatie
NEW YORK (ANP) - Entertainmentconcern Warner Bros. Discovery kijkt weer vooruit nadat 2022 in het teken had gestaan van reorganisaties en kostenbesparingen. Met de hitserie The Last of Us op streamingdienst HBO Max en de sterke verkopen van Harry Potter-computerspel Hogwarts Legacy heeft het bedrijf volgens topman David Zaslav een goede start van het jaar te pakken. Maar de resultaten over afgelopen jaar vielen tegen.
In het slotkwartaal van 2022 zette het entertainmentconcern een omzet van 11 miljard dollar in de boeken. Dat is minder dan een jaar eerder als het fusiebedrijf toen al had bestaan. Er was een verlies van 2,1 miljard dollar in de periode.
Vooral de inkomsten uit advertenties bij de tv-zenders van het concern liepen terug. Dat had te maken met dalende aantallen kijkers naar die zenders. Ook de studio's hadden minder inkomsten, met name omdat er minder grote films in première gingen. Superheldenfilm Black Adam was nu de belangrijkste uitgave. Eind 2021 verschenen onder meer Dune, The Matrix Resurrections en King Richard.
Nieuwe films
De streaming- en abonnementsdiensten HBO Max, Discovery+ en HBO groeiden nog wel. Die hadden in totaal 96,1 miljoen abonnees, 1,1 miljoen meer dan aan het einde van het derde kwartaal. Maar Warner Bros. Discovery was ook meer geld kwijt om die abonnees aan zich te binden.
Voor de toekomst richt Warner Bros. Discovery zich ook weer op toch al succesvolle filmreeksen. Zo komen er meerdere nieuwe films van The Lord of the Rings aan, maakte het bedrijf bekend.
Meer uit Financieel
AUSTIN (ANP) - Autoproducent Tesla heeft zijn toeleveranciers gevraagd geen in China gemaakte onderdelen meer te gebruiken voor auto's die in de Verenigde Staten worden geproduceerd. Leidinggevenden van de elektrische autofabrikant hebben moeite met de wisselende importtarieven in het handelsconflict tussen de VS en China. Dit bemoeilijkt de prijsstrategieën van het bedrijf, meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Boerenorganisatie Agractie pleit voor minder regeldruk, "zodat boeren kunnen blijven produceren en consumenten toegang houden tot gezond en betaalbaar voedsel." De organisatie reageert hiermee op de voorspellingen van brancheverenigingen dat rundvlees volgend jaar nog fors duurder wordt.
18 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag een akkoord bereikt over de EU-begroting van 2026. Nederland, Finland en Oostenrijk hebben zich van stemming onthouden. Zweden stemde tegen. De landen vinden onder meer dat er te weinig wordt bezuinigd om dat vrijgekomen geld te besteden aan nieuwe prioriteiten. De vier voorzien daarmee een moeilijke opgave voor 2027. Ook Hongarije onthield zich van stemming.
18 uur geledenCUPERTINO (ANP) - Tim Cook stapt mogelijk volgend jaar op als topman van het Amerikaanse technologiebedrijf Apple. De raad van bestuur en topmanagers bereiden zich voor op het vertrek van Cook na meer dan veertien jaar als leider van het bedrijf. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van bronnen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, wordt volgend jaar opnieuw een stuk duurder, na de forse prijsstijgingen van dit jaar. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels. "Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan", zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).
21 uur geledenMOUNTAIN VIEW (ANP/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse techbedrijf Google gaat 40 miljard dollar investeren in drie nieuwe datacenters in Texas, in een wedloop tussen bedrijven om meer rekenkracht voor AI en dataverwerking te bemachtigen. Eerder investeerden concurrenten zoals OpenAI en Anthropic PBC al miljarden in datacenters in Texas.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kruidnoten zijn de afgelopen jaren een stuk duurder geworden, maar ze worden er niet minder door gegeten. Fabrikanten pasten de grootte van de zakken aan om zo de prijsstijging te dempen en dat lijkt te hebben gewerkt: mensen kopen nu vaker kleinere zakjes. Daardoor verkopen de belangrijkste producenten Van Delft en Bolletje alsnog ongeveer evenveel als een jaar eerder, laten ze weten aan persbureau ANP.
22 uur geleden