Wankelende cryptobank Silvergate heft zichzelf op
LA JOLLA (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse bank Silvergate, die veel diensten aanbood met cryptomunten, heft zichzelf op. Die beslissing volgt op maanden van financiële problemen. Klanten krijgen hun bij de bank aangehouden tegoeden volledig terugbetaald, belooft de financieel dienstverlener.
"Gezien de recente ontwikkelingen in de sector en op het vlak van regelgeving, vindt Silvergate dat een ordelijke sluiting van de bankactiviteiten de beste keuze is voor de toekomst", verklaarde het bedrijf.
De val van Silvergate volgt op toenemende druk van toezichthouders en een strafrechtelijk onderzoek naar de zaken die het bedrijf deed met cryptobeurs FTX en handelshuis Alameda, allebei opgericht door Sam Bankman-Fried. Hij wordt nu verdacht van fraude met klanttegoeden.
Coinbase
Het in 1988 opgerichte Silvergate begon als kredietverstrekker voor klanten uit de industrie, maar begon vanaf 2013 klanten te werven die handelden in cryptomunten zoals de bitcoin. Daarmee trok de bank grote tegoeden aan, die konden worden gebruikt voor traditionelere beleggingen.
Maar na het omvallen van FTX haalden veel klanten hun cryptotegoeden weg bij Silvergate. Daarmee werd Silvergate gedwongen om veel van de eigen beleggingen tegen forse verliezen te verkopen, wat de financiële positie uitholde.
Door die problemen raakte Silvergate ook verder geïsoleerd. Coinbase, een van 's werelds grootste platformen voor handel in cryptomunten, verklaarde eerder deze maand geen betalen van of naar Silvergate meer te accepteren. De opheffing van Silvergate heeft geen gevolgen voor de tegoeden van klanten bij Coinbase, meldt dit bedrijf nu.
Meer uit Financieel
BOISE (ANP) - Chipfabrikant Micron heeft het afgelopen kwartaal een vijftien keer zo hoge winst geboekt als een jaar eerder. Het Amerikaanse bedrijf is een belangrijke producent van geavanceerde geheugenchips. Doordat grote techbedrijven massaal investeren in de bouw van datacenters voor kunstmatige intelligentie, is de vraag naar dat soort halfgeleiders hard gestegen.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn overwegend lager geëindigd. Chipbedrijven daalden opnieuw in aanloop naar de publicatie van cijfers van Micron na de slotbel. Chipaandelen gingen eerder deze week ook al omlaag na de razendsnelle opmars in de afgelopen maanden die werd gevoed door optimisme over de uitgaven aan datacenters voor AI-toepassingen.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - De evacuatie van ongeveer 11.000 zeevarenden die vastzitten in de Perzische Golf zal "enkele weken" in beslag nemen. Dat is de inschatting van secretaris-generaal Arsenio Dominguez van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de scheepvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Het is de bedoeling dat schepen die vastzaten door de sluiting van de Straat van Hormuz stapsgewijs weg kunnen, nu Iran die zeestraat heeft geopend als onderdeel van een voorlopig vredesakkoord met de Verenigde Staten.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aanzienlijke koersdaling van aandelen van SpaceX deze week heeft ervoor gezorgd dat topman Elon Musk niet langer biljonair is. Volgens de rijkemensenlijst van persbureau Bloomberg is zijn vermogen nu 957 miljard dollar, waarmee hij nog altijd veruit de rijkste persoon op aarde is.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De effectenbeurs in Amsterdam liet woensdag geen herstel zien na de zware koersverliezen van de dag ervoor. De AEX, de index van de dertig meest verhandelde fondsen op de Amsterdamse beurs, stond opnieuw onder druk, vooral door verliezen bij chipbedrijven.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft een reeks voorstellen gepresenteerd die belastingregimes in het landenblok ingrijpend kunnen veranderen. Volgens het dagelijks bestuur van de Europese Unie verminderen de aanpassingen de administratieve lasten voor bedrijven en stimuleren ze investeringen. Maar het is de vraag of de plannen de vereiste unanieme instemming krijgen van lidstaten, omdat die er ook belastingopbrengsten door dreigen mis te lopen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijs van Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, is woensdag voor het eerst sinds het begin van de Iranoorlog onder de 75 dollar per vat gezakt. Dat de olieprijs daalt, is ook zichtbaar aan de lagere prijzen aan de pomp.
8 uur geleden