WADA-baas: anti-dopingbeleid slaapt ook nu niet
MONTREAL (ANP/RTR) - In scherpe bewoordingen heeft Witold Banka, de baas van de mondiale antidopingorganisatie WADA, kwaadwillende sporters gewaarschuwd: denk niet dat je nu kunt profiteren van de huidige crisis in de wereld vanwege het coronavirus. "Als je een bedrieger bent, zul je ook in deze tijden gepakt worden. Ga daar maar vanuit. We zullen je ontmaskeren en uit de sport gooien. Want dan ben je geen atleet", betoogde de Poolse oud-atleet.
Van een goed werkend antidopingsysteem is in de sportwereld momenteel geen sprake meer. Door het volledig stilvallen van de nationale en internationale competities, door reisbeperkingen, door al dan niet vrijwillige periodes van quarantaine en door een volledig overhoop gehaalde sportkalender kan het geplande testprogramma door de antidopingjagers amper worden uitgevoerd. Sporters die denken daarvan de komende maanden te kunnen profiteren door een 'kuur' met verboden middelen te nemen, komen volgens Banka bedrogen uit.
"We zullen alle wapens inzetten waarover we nu de beschikking hebben", betoogde de WADA-chef. "Hopelijk krijgen we snel weer onze volledige arsenaal terug. Voor nu, nog zonder alle dopingcontroles, moeten we vertrouwen op het biologische paspoort van de sporters, op de analyses op langere termijn en op onderzoek. Daarnaast dienen de atleten ook nu beschikbaar te blijven voor mogelijke dopingtests en moeten ze ook gewoon hun informatie over hun verblijfplaatsen blijven opsturen."
Banka: "We zitten met een groot probleem opgescheept, maar anti-dopingbeleid slaapt nooit. Dat is de boodschap die ik graag wil meegeven aan de sportwereld. We zullen er alles aan blijven doen om de integriteit van het systeem te waarborgen en zodoende een speelveld met gelijke kansen te behouden. Dankzij het uitstel van de Spelen van Tokio 2020 hebben we nu gelukkig meer tijd om onder meer het testprogramma weer op gang te brengen als de situatie met het coronavirus helemaal onder controle is."
Meer uit Sport
ARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
6 uur geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
7 uur geledenZANDVOORT (ANP) - De elektrische raceklasse Formule E bezoekt in 2027 voor het eerst circuit Zandvoort. Er staan twee races gepland, op 18 en 19 juni. Dat meldt de organisatie achter de Formule E, die volgend seizoen uitbreidt naar 21 races, zogeheten E-Prix.
8 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Zwemmer Nyls Korstanje komt voorlopig niet in actie door aanhoudende rugproblemen. De nummer 6 op de 100 meter vlinderslag van de afgelopen Olympische Spelen in Parijs slaat het EK van augustus over en werkt voorlopig ook geen trainingen af. "Ik wil mijn lichaam de tijd geven om volledig te herstellen, zodat ik op de lange termijn weer op mijn best kan zijn", reageert de vlinderslagspecialist via de zwembond.
9 uur geledenASSEN/BOLOGNA (ANP) - Regerend wereldkampioen Marc Márquez rijdt ook de komende twee jaar voor het fabrieksteam van Ducati in de MotoGP. De 33-jarige Spaanse motorracer heeft bijgetekend tot en met 2028, meldde Ducati Lenovo. Márquez reed vorig jaar op een Ducati met overmacht naar de wereldtitel. Dit seizoen kwam hij mede door een voetbreuk wat moeizaam op gang, maar hij won wel de laatste twee grands prix (Hongarije en Tsjechië) en geldt nu als grote favoriet voor de zege in de TT van Assen komende zondag.
9 uur geledenMIAMI (ANP/RTR/DPA) - Basketbalvedette Giannis Antetokounmpo staat voor een grote transfer in de NBA. Volgens Amerikaanse media als Associated Press en ESPN verruilt de 31-jarige Griek Milwaukee Bucks voor Miami Heat. In de ruil vergezelt Bobby Portis hem naar Miami. Daar krijgen de Bucks vier spelers en de nodige voordelen bij het kiezen van nieuwe spelers in de draft voor terug.
11 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - De Franse presentatrice France Pierron is de komende weken niet meer te zien in het sportprogramma L'Équipe de Choc. Volgens de Franse krant Le Parisien moet ze ook op gesprek komen bij personeelszaken na haar opmerkingen over de Belgische voetballer Jérémy Doku in een tv-uitzending eerder deze maand.
17 uur geleden