WADA-baas: anti-dopingbeleid slaapt ook nu niet
MONTREAL (ANP/RTR) - In scherpe bewoordingen heeft Witold Banka, de baas van de mondiale antidopingorganisatie WADA, kwaadwillende sporters gewaarschuwd: denk niet dat je nu kunt profiteren van de huidige crisis in de wereld vanwege het coronavirus. "Als je een bedrieger bent, zul je ook in deze tijden gepakt worden. Ga daar maar vanuit. We zullen je ontmaskeren en uit de sport gooien. Want dan ben je geen atleet", betoogde de Poolse oud-atleet.
Van een goed werkend antidopingsysteem is in de sportwereld momenteel geen sprake meer. Door het volledig stilvallen van de nationale en internationale competities, door reisbeperkingen, door al dan niet vrijwillige periodes van quarantaine en door een volledig overhoop gehaalde sportkalender kan het geplande testprogramma door de antidopingjagers amper worden uitgevoerd. Sporters die denken daarvan de komende maanden te kunnen profiteren door een 'kuur' met verboden middelen te nemen, komen volgens Banka bedrogen uit.
"We zullen alle wapens inzetten waarover we nu de beschikking hebben", betoogde de WADA-chef. "Hopelijk krijgen we snel weer onze volledige arsenaal terug. Voor nu, nog zonder alle dopingcontroles, moeten we vertrouwen op het biologische paspoort van de sporters, op de analyses op langere termijn en op onderzoek. Daarnaast dienen de atleten ook nu beschikbaar te blijven voor mogelijke dopingtests en moeten ze ook gewoon hun informatie over hun verblijfplaatsen blijven opsturen."
Banka: "We zitten met een groot probleem opgescheept, maar anti-dopingbeleid slaapt nooit. Dat is de boodschap die ik graag wil meegeven aan de sportwereld. We zullen er alles aan blijven doen om de integriteit van het systeem te waarborgen en zodoende een speelveld met gelijke kansen te behouden. Dankzij het uitstel van de Spelen van Tokio 2020 hebben we nu gelukkig meer tijd om onder meer het testprogramma weer op gang te brengen als de situatie met het coronavirus helemaal onder controle is."
Meer uit Sport
WOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
3 uur geledenBONN (ANP/DPA) - De Italiaanse atleet Alex Schwazer is in april bij de open Duitse nationale wegkampioenschappen positief getest op het bloeddopingmiddel epo. Het Duitse nationale antidopingagentschap (NADA) is een procedure tegen de olympisch kampioen snelwandelen van 2008 gestart. Hij is tevens voorlopig geschorst.
3 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
4 uur geledenSOUTHAMPTON (ANP/AFP) - Golfer Wyndham Clark heeft voor de tweede keer de US Open gewonnen. De 32-jarige Amerikaan hield in de laatste ronde op de bij New York gelegen Shinnecock Hills Golf Club net genoeg over van zijn ruime voorsprong, die hij al sinds de eerste ronde in handen had. Zo werd Clark de negende winnaar ooit die van begin tot eind leidde.
7 uur geledenLONDEN (ANP) - Tennisster Serena Williams maakt over ruim een week op Wimbledon na bijna vier jaar haar rentree in het enkelspel. De 23-voudig grandslamkampioen heeft van de organisatie een wildcard gekregen, na eerder ook al met haar zus Venus via deze weg te zijn toegelaten tot het dubbelspel in Londen.
20 uur geledenBANGKOK (ANP) - De Nederlandse volleybalsters hebben de tweede week in de Nations League afgesloten met de vierde zege. De ploeg van bondscoach Felix Kozlowski versloeg in Bangkok gastland Thailand in drie sets: 25-23 25-22 25-15.
22 uur geledenVILLARS-SUR-OLLON (ANP/Belga) - Tadej Pogačar heeft ook de Ronde van Zwitserland aan zijn lange palmares toegevoegd. De Sloveense wereldkampioen won de Zwitserse rittenkoers voor het eerst. De renner van UAE Team Emirates zag de leiderstrui die hij al in de eerste etappe veroverde in de slotrit, met start en finish in Villars-sur-Ollon, niet meer in gevaar komen. Met een inhaalrace boekte hij zijn derde etappezege deze week.
23 uur geleden