WADA-baas: anti-dopingbeleid slaapt ook nu niet
MONTREAL (ANP/RTR) - In scherpe bewoordingen heeft Witold Banka, de baas van de mondiale antidopingorganisatie WADA, kwaadwillende sporters gewaarschuwd: denk niet dat je nu kunt profiteren van de huidige crisis in de wereld vanwege het coronavirus. "Als je een bedrieger bent, zul je ook in deze tijden gepakt worden. Ga daar maar vanuit. We zullen je ontmaskeren en uit de sport gooien. Want dan ben je geen atleet", betoogde de Poolse oud-atleet.
Van een goed werkend antidopingsysteem is in de sportwereld momenteel geen sprake meer. Door het volledig stilvallen van de nationale en internationale competities, door reisbeperkingen, door al dan niet vrijwillige periodes van quarantaine en door een volledig overhoop gehaalde sportkalender kan het geplande testprogramma door de antidopingjagers amper worden uitgevoerd. Sporters die denken daarvan de komende maanden te kunnen profiteren door een 'kuur' met verboden middelen te nemen, komen volgens Banka bedrogen uit.
"We zullen alle wapens inzetten waarover we nu de beschikking hebben", betoogde de WADA-chef. "Hopelijk krijgen we snel weer onze volledige arsenaal terug. Voor nu, nog zonder alle dopingcontroles, moeten we vertrouwen op het biologische paspoort van de sporters, op de analyses op langere termijn en op onderzoek. Daarnaast dienen de atleten ook nu beschikbaar te blijven voor mogelijke dopingtests en moeten ze ook gewoon hun informatie over hun verblijfplaatsen blijven opsturen."
Banka: "We zitten met een groot probleem opgescheept, maar anti-dopingbeleid slaapt nooit. Dat is de boodschap die ik graag wil meegeven aan de sportwereld. We zullen er alles aan blijven doen om de integriteit van het systeem te waarborgen en zodoende een speelveld met gelijke kansen te behouden. Dankzij het uitstel van de Spelen van Tokio 2020 hebben we nu gelukkig meer tijd om onder meer het testprogramma weer op gang te brengen als de situatie met het coronavirus helemaal onder controle is."
Meer uit Sport
WAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
4 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
11 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
11 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
16 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
18 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geleden