Waakhonden: kinderen herkennen reclame van influencers niet goed
TILBURG (ANP) - Digitale toezichthouders willen meer maatregelen voor minderjarigen om reclames van influencers te herkennen. Volgens onderzoek van Centerdata in opdracht van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) schieten de huidige regels voor influencermarketing tekort in het beschermen van kinderen en jongeren. Deze groep heeft moeite om deze vorm van reclame te herkennen.
Als influencers producten aanprijzen, moeten ze in veel gevallen bij hun bericht benoemen dat ze daarvoor een vergoeding of ander voordeel ontvangen. Kinderen en jongeren herkennen reclame minder goed en als ze het herkennen, kijken ze er minder kritisch naar, volgens het onderzoek. Dit kan problematisch zijn en hen gevoeliger maken voor beïnvloeding, stellen de digitale toezichthouders.
Voorzitter Amma Asante van het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil dat ook kleinere influencers onder de Mediawet, en daarmee onder het toezicht van het CvdM, gaan vallen. "Uit het onderzoek blijkt dat sponsorvermeldingen zeker ook van belang zijn bij berichten van influencers met een kleiner bereik." Ook stelt ze voor dat op scholen aandacht wordt besteed aan media-educatie.
Het samenwerkingsplatform bestaat naast het CvdM uit de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering is van plan nog meer belangen te nemen in bedrijven die actief zijn met belangrijke grondstoffen om zo de afhankelijkheid van China bij die grondstoffen tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om zink, kobalt, nikkel, lithium en koper die van groot belang zijn voor de industrie en defensiesector.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
6 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
9 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
12 uur geleden