Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Waakhond: klimaatbeloftes van oliemaatschappij Chevron waardeloos

Waakhond: klimaatbeloftes van oliemaatschappij Chevron waardeloos

NEW YORK (ANP) - De klimaatbeloftes van de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron zijn grotendeels waardeloos, concludeert waakhond Corporate Accountability, die een onderzoek heeft gedeeld met The Guardian. Daarin komt naar voren dat het bedrijf voornamelijk de uitstoot van zijn fossiele brandstoffen wil compenseren met zogeheten carbon credits of vertrouwt op "niet levensvatbare" technologieën om CO2 af te vangen en op te slaan.

Meer dan 90 procent van de carbon credits die Chevron aanschafte tussen 2020 en 2022 zijn waardeloos of rotzooi, concludeert de waakhond. Met carbon credits wordt ergens anders vervuilende CO2 uit de lucht gehaald, bijvoorbeeld door bomen aan te planten of bos te beschermen. Maar in de praktijk is al langer te zien dat dit niet werkt. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) uitte recent nog zorgen: de credits zijn vaak onvoldoende onderbouwd.

Chevron is een van de grootste fossiele brandstofbedrijven in de Verenigde Staten. De oliemaatschappij heeft gezegd ernaar te streven in 2050 klimaatneutraal te zijn. Volgens het rapport zijn de carbon credits van Chevron niet alleen waardeloos. Bijna de helft ervan richt mogelijk ook schade aan, met name in gemeenschappen op het zuidelijk halfrond. Deze groepen mensen worden vaak het hardst getroffen door de klimaatcrisis.

Corporate Accountability controleert meestal op eigen initiatief ondernemingen. De organisatie wil bedrijven verantwoordelijk houden voor hun bijdrage aan klimaatverandering en de leefomstandigheden van mensen wereldwijd.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

37 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

38 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

2 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

3 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

3 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden