VWS en BZK bevestigen: De Jonge wil bepaalde appjes niet delen
DEN HAAG (ANP) - Minister Hugo de Jonge, nu verantwoordelijk voor wonen en eerder voor de corona-aanpak, wil niet dat alle appjes die hij tijdens de coronacrisis verstuurde en ontving openbaar worden gemaakt. Dat bevestigen de ministeries van Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken, na berichtgeving van de Volkskrant.
De krant had alle appjes van De Jonge tijdens de coronacrisis bij VWS opgevraagd in het kader van de Wet open overheid (Woo). VWS wilde de berichten delen en stelde volgens procedure De Jonge op de hoogte, zodat hij zijn zienswijze op het besluit kon geven.
De Jonge en zijn huidige ministerie van Binnenlandse Zaken, dat verantwoordelijk is voor de Woo, vonden dat "het goed functioneren van de staat" in het geding was omdat VWS er een andere werkwijze op zou nahouden dan andere ministeries. VWS wilde namelijk informatie delen die andere departementen niet zouden vrijgeven. Dit argument was volgens een VWS-woordvoerder "valide", waarna "bepaalde informatie" niet werd verstrekt. Desgevraagd bevestigt de zegsman dat het onder meer om appjes gaat. Die zijn vooralsnog nog niet gedeeld.
Herbeoordeling
Het gaat onder meer om chatverkeer met bijvoorbeeld andere kabinetsleden, of de toenmalige politiek assistent van de minister. De Jonge vindt dat dit niet onder de Woo valt. Daarom vroeg hij VWS om een herbeoordeling. Hierin liet hij zich ondersteunen door Woo-juristen van Binnenlandse Zaken, hetgeen volgens een woordvoerder van het departement gebruikelijk is. "Daarbij kwam dit naar voren." De juristen meldden het vervolgens bij de hoogste ambtenaar van het ministerie, die daarop contact zocht met zijn ambtgenoot van het ministerie van VWS.
Zowel De Jonge als zijn huidige ministerie benadrukken dat zij zich aan de wet houden en de informatie delen die daar onder valt. "Het enige dat niet openbaar wordt, zijn chats die op grond van de wet en de kabinetsbrede Woo-lijnen niet openbaar gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld chats tussen bewindslieden en chats tussen bewindslieden en Kamerleden", aldus de woordvoerder.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden