VW wil investeren in mijnen om grote speler accu's te worden
WOLFSBURG (ANP/RTR) - Autoconcern Volkswagen wil geld steken in mijnen om de kosten van materialen van accu's omlaag te brengen. Met zijn batterijentak wil Volkswagen een grote speler worden op de markt voor accu's voor elektrische auto's, zegt technologiedirecteur Thomas Schmall.
Met de investeringen wil het bedrijf achter merken als VW, Audi, Skoda, Bugatti en Seat voor de helft in zijn eigen behoefte voorzien. Maar de materialen moeten ook aan andere partijen worden verkocht, aldus Schmall. De strategie past in een trend van automakers die steeds meer zeggenschap willen krijgen over de materialen die ze nodig hebben om auto's te bouwen.
De afgelopen jaren ontstonden er de nodige problemen met de toevoer van materialen. Dat kwam door gestegen prijzen voor veel materialen, maar ook door een enorme vraag naar chips tijdens de coronacrisis.
PowerCo
De batterijentak van Volkswagen, met de naam PowerCo, zal onder meer accu's gaan leveren voor de 1,2 miljoen elektrische auto's die Ford in Europa gaat bouwen op basis van het MEB-platform van Volkswagen. Maar ook in de Verenigde Staten wil Volkswagen batterijenfabrieken bouwen.
Een eerste leveringsdeal met Canadese mijnbouwers is al gesloten. Door financiering voor mijnen te verstrekken, kan jaren van de ontwikkeltijd worden afgehaald, stellen analisten. Ook directe investeringen in mijnen behoren volgens Schmall echter tot de mogelijkheden.
Accu's voor elektrische auto's zijn een van de duurste onderdelen. Als die voor een vaste en redelijke prijs kunnen worden gemaakt, kunnen er meer elektrische auto's worden gebouwd. Alleen Tesla heeft meer geïnvesteerd in de productie van accu's dan Volkswagen. PowerCo, dat nog niets produceert, wil in 2030 meer dan 20 miljard omzet per jaar halen.
Meer uit Financieel
EINDHOVEN (ANP) - Pomphouders verspreid over het land hebben extra voorraad ingeslagen, omdat in de laatste dagen van het jaar mogelijk meer automobilisten hun tank willen volgooien. Per 1 januari gaan de brandstofaccijnzen omhoog. Toch verwacht voorzitter Martin van Eijk van pomphoudersbrancheorganisatie Drive geen lange rijen.
48 minuten geledenSANTIAGO (ANP/AFP) - In Chili is een nieuw bedrijf opgezet om de winning van lithium op te voeren, een metaal dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en mobiele telefoons. Het gaat om een samenwerking tussen het Chileense staatsbedrijf Codelco, 's werelds grootste koperproducent, en de particuliere mijnbouwer SQM, waarin Chinees kapitaal is geïnvesteerd.
3 uur geledenHAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
4 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
5 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
23 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
1 dag geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
1 dag geleden