
VW wil investeren in mijnen om grote speler accu's te worden
WOLFSBURG (ANP/RTR) - Autoconcern Volkswagen wil geld steken in mijnen om de kosten van materialen van accu's omlaag te brengen. Met zijn batterijentak wil Volkswagen een grote speler worden op de markt voor accu's voor elektrische auto's, zegt technologiedirecteur Thomas Schmall.
Met de investeringen wil het bedrijf achter merken als VW, Audi, Skoda, Bugatti en Seat voor de helft in zijn eigen behoefte voorzien. Maar de materialen moeten ook aan andere partijen worden verkocht, aldus Schmall. De strategie past in een trend van automakers die steeds meer zeggenschap willen krijgen over de materialen die ze nodig hebben om auto's te bouwen.
De afgelopen jaren ontstonden er de nodige problemen met de toevoer van materialen. Dat kwam door gestegen prijzen voor veel materialen, maar ook door een enorme vraag naar chips tijdens de coronacrisis.
PowerCo
De batterijentak van Volkswagen, met de naam PowerCo, zal onder meer accu's gaan leveren voor de 1,2 miljoen elektrische auto's die Ford in Europa gaat bouwen op basis van het MEB-platform van Volkswagen. Maar ook in de Verenigde Staten wil Volkswagen batterijenfabrieken bouwen.
Een eerste leveringsdeal met Canadese mijnbouwers is al gesloten. Door financiering voor mijnen te verstrekken, kan jaren van de ontwikkeltijd worden afgehaald, stellen analisten. Ook directe investeringen in mijnen behoren volgens Schmall echter tot de mogelijkheden.
Accu's voor elektrische auto's zijn een van de duurste onderdelen. Als die voor een vaste en redelijke prijs kunnen worden gemaakt, kunnen er meer elektrische auto's worden gebouwd. Alleen Tesla heeft meer geïnvesteerd in de productie van accu's dan Volkswagen. PowerCo, dat nog niets produceert, wil in 2030 meer dan 20 miljard omzet per jaar halen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
6 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden