VVD'er Yesilgöz wordt minister van Justitie en Veiligheid
DEN HAAG (ANP) - VVD'er Dilan Yeşilgöz-Zegerius wordt in het nieuwe kabinet minister van Justitie en Veiligheid. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf en het AD. Yeşilgöz was sinds 2017 Tweede Kamerlid en trad afgelopen jaar als staatssecretaris van Klimaat en Energie toe tot het toen al demissionaire kabinet.
Ook Mark Harbers keert terug in het vierde kabinet-Rutte. Hij wordt minister van Infrastructuur en Waterstaat. Harbers was staatssecretaris van Asiel en Migratie in het vorige kabinet maar moest aftreden na gerommel door zijn ministerie met cijfers over criminaliteit onder asielzoekers. Eerste Kamerlid Micky Adriaansens wordt minister van Economische Zaken.
Nieuwe gezichten namens de VVD zijn europarlementariër Liesje Schreinemacher als minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en zorgbestuurder Conny Helder die minister voor Langdurige Zorg wordt. Senator en voormalig Amsterdams wethouder Eric van den Burg krijgt als staatssecretaris Asiel en Migratie onder zijn hoede.
De Vries
Ook Kamerlid Aukje de Vries maakt de oversteek naar het kabinet. De huidige zorg- en coronawoordvoerder van de VVD wordt als staatssecretaris verantwoordelijk voor onder meer de afhandeling van de toeslagenaffaire.
Eerder lekte al uit dat de VVD Dennis Wiersma naar voren schuift als minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Partijvoorzitter Christianne van der Wal is de beoogde minister voor Natuur en Stikstof en provinciebestuurder Christophe van der Maat wordt staatssecretaris van Defensie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
31 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
34 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
2 uur geleden