VVD wil dat langverwacht migratieplan vrijdag af is
DEN HAAG (ANP) - De VVD vindt dat de coalitieonderhandelingen over migratie lang genoeg hebben geduurd en dat er vrijdag een plan moet liggen. Dat bevestigt een Haagse bron na berichtgeving van het AD. Bewindspersonen zijn al maanden aan het onderhandelen over een nationaal migratieplan, onder voorzitterschap van justitieminister Dilan Yeşilgöz.
Donderdag gaat de Tweede Kamer met reces, maar het kabinet werkt nog een week door. De VVD vindt evenwel dat het niet nodig is om die extra week te gebruiken. Als het na maanden niet lukt om met een akkoord te komen, zal het met een extra week ook niet lukken, luidt de redenatie.
De onderhandelingen duren zo lang omdat de coalitiepartijen sterk van mening verschillen op het gebied van migratie. VVD en CDA bepleiten stevige maatregelen die ervoor zorgen dat minder asielzoekers deze kant op komen. D66 en ChristenUnie vinden het belangrijk dat het beleid humaan is en zijn op zoek naar juridisch houdbare en uitvoerbare maatregelen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
22 uur geleden