Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

VVD geeft relatief weinig uit aan reclame op internet

VVD geeft relatief weinig uit aan reclame op internet

DEN HAAG (ANP) - De VVD gaf vorige week voor het eerst in de verkiezingscampagne meer dan 100.000 euro uit aan advertenties op internet. Het CDA zit hier al drie weken boven en spendeerde wederom het meest (150.000 euro). Ook vergeleken met andere grote partijen stak de partij van Mark Rutte tot dan toe relatief weinig geld in onlinereclames. Dat blijkt uit rapporten van Facebook en Google.

Het was de uitzondering op de regel dat de VVD vorige week de tweede politieke internetadverteerder van Nederland was. De partij spendeerde 106.000 euro aan advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube. In de weken daarvoor gaf de partij veel minder uit, namelijk maximaal 25.000 euro. Hierbij is steeds gekeken naar onlineadvertenties van de landelijke afdeling en individuele kandidaten, maar ook van regionale vertakkingen en gelieerde organisaties, zoals de jongerenafdeling.

De VVD is doorgaans qua internetreclames een middenmoter vergeleken met haar politieke tegenstrevers. Dat terwijl de partij met afstand het grootst lijkt te worden volgens de Peilingwijzer, het gewogen gemiddelde van meerdere peilingen. De VVD was niet bereikbaar voor commentaar over keuzes die gemaakt zijn in de onlinecampagne.

Televisie

Op televisie, ook een belangrijk podium waar partijen strijden om de aandacht van kiezers, was de VVD het afgelopen crisisjaar prominent aanwezig. Persconferenties met Mark Rutte in de hoofdrol werden standaard op meerdere zenders live uitgezonden en bereikten haast zonder uitzondering zeker 3 miljoen kijkers, maar ook regelmatig 5 miljoen of zelfs meer.

Ter vergelijking: het videodebat van de NOS dinsdag werd 2,2 miljoen keer bekeken. Precies een jaar eerder gaf Rutte zijn eerste toespraak in het Torentje en die werd in totaal ruim drie keer meer bekeken op NPO 1, RTL 4 en SBS 6. Dat valt op te maken uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO).

Fractieleider

Rutte staat centraal in veel internetreclames van de VVD, zoals ook de meeste andere grotere partijen de fractieleider nadrukkelijk naar voren schuiven. In een serie video’s op Facebook staan mensen op straat naast een levensgroot kartonnen figuur van de lijsttrekker en zeggen ze waarom ze hem een goed leider vinden.

Maar de advertenties gaan niet uitsluitend over Rutte. Ook andere kandidaten die hoog in de kieslijst staan komen in beeld, zoals Tamara van Ark en Bente Becker. In andere advertenties komen de VVD-standpunten rond een thema aan bod, zoals kernenergie of defensie.

Partijen investeren niet alleen in hun internetcampagne door advertenties in te kopen, maar ook op andere manieren, bijvoorbeeld door actief te zijn op Twitter en Whatsapp. Het is niet bekend hoeveel geld hieraan wordt uitgegeven.

Meer uit Politiek

VVD pleit voor verbod op zelfdodingspoeders als middel X

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet zelfdodingspoeders zoals middel X verbieden, vinden VVD-Kamerleden Judith Tielen en Sophie Hermans. Zij zijn geschrokken van het bericht van GGD Amsterdam en 113 Zelfmoordpreventie dat tussen 2015 en 2022 zeker 172 mensen zijn overleden na inname van deze stof die wordt gebruikt in de chemische industrie. Middel X zou voor "niemand beschikbaar en toegankelijk" moeten zijn, vinden de Kamerleden.

2 uur geleden
Nederland geeft 200 miljoen euro voor luchtverdediging Oekraïne

DEN HAAG (ANP) - Nederland maakt per direct meer dan 200 miljoen euro vrij voor extra luchtverdediging voor Oekraïne. Dat maakte demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) vrijdag bekend na de ingelaste NAVO-Oekraïne-raad. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky nam ook deel aan de digitale bijeenkomst.

2 uur geleden
Kabinet gaat geen verbod op verbranding koran instellen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet gaat geen verbod instellen op het verbranden van de koran bij demonstraties of acties. Het ziet daar geen aanleiding toe, schrijven demissionair ministers Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) en Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer.

2 uur geleden
Hardere aanpak van mensenhandelaren die arbeidsmigranten uitbuiten

DEN HAAG (ANP) - Mensenhandelaren die arbeidsmigranten uitbuiten en daar ook financieel van profiteren, worden strenger gestraft. Dit wil het kabinet regelen in een nieuwe wet die mensenhandel makkelijker strafbaar stelt. Het opsporen en vervolgen van mensen die kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt uitbuiten, moet daarmee eenvoudiger worden. Dat heeft het kabinet vrijdag bekendgemaakt.

3 uur geleden
Informateurs voorzichtig positief over chemie tussen partijleiders

DEN HAAG (ANP) - De informateurs zijn toch nog voorzichtig positief over de chemie tussen de partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB na een week van verwijten over en weer. "Als je het vergelijkt met vier weken geleden, dan denk ik, op onderwerpen vinden ze elkaar wel meer", zegt een van de twee, Elbert Dijkgraaf. Dat de onderhandelaars in de openbaarheid met elkaar discussiëren is volgens de informateurs van alle tijden. "Nu is dat via Twitter en tv. Vroeger was dat via de krant", aldus Dijkgraaf.

3 uur geleden
Sluiten Groningenveld is volledig verantwoord, herhaalt Vijlbrief

KOLHAM (ANP) - Het is ook met het oog op de Nederlandse gasvoorziening volledig verantwoord om het Groningenveld definitief te sluiten. Dat herhaalde demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) vrijdag in het Groningse Kolham, waar hij in een schuur op het Groningse platteland symbolisch de wet ondertekende die formeel een einde maakt aan de gaswinning in de provincie.

4 uur geleden
Kabinet laat populaire Snapchat en TikTok onderzoeken

DEN HAAG (ANP) - Het demissionaire kabinet gaat een zogeheten Kinderrechten Impact Assessment (KIA) uitvoeren op Snapchat, Instagram en TikTok. Deze sociale platforms zijn uiterst populair bij jongeren. Zo'n onderzoek moet risico's in kaart brengen voor kinderen, hun rechten en hun welzijn.

5 uur geleden