Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

VS: twee derde gedistribueerde coronavaccins nog ongebruikt

VS: twee derde gedistribueerde coronavaccins nog ongebruikt

NEW YORK (ANP) - Meer dan twee derde van de coronavaccins die in de Verenigde Staten zijn gedistribueerd blijft tot dusver ongebruikt, hebben Amerikaanse gezondheidsfunctionarissen maandag gezegd. De gouverneurs van de staten New York en Florida hebben al aangekondigd om ziekenhuizen te gaan straffen die de beschikbare vaccins niet snel genoeg gebruiken.

De federale regering heeft inmiddels zo'n 15 miljoen doses coronavaccin gedistribueerd, maar daarvan zijn er vooralsnog maar zo'n 4,5 miljoen toegediend, maakte het Amerikaanse centrum voor ziektepreventie CDC maandag bekend. Daarmee lopen de VS voorlopig ver achter op schema met het inenten. Doel was om eind afgelopen jaar al 20 miljoen mensen een prik te hebben gegeven. Volksgezondheidsfunctionarissen houden er wel rekening mee dat het tempo in de komende weken wordt opgevoerd.

New Yorkse ziekenhuizen moeten aangekomen vaccins binnen een week toedienen, of ze riskeren een boete en verminderde leveringen in de toekomst, dreigde gouverneur Andrew Cuomo maandag, enkele uren voordat hij het eerste vastgestelde geval van de Britse gemuteerde variant van het coronavirus in zijn staat aankondigde. "Ik wil de vaccins niet in de koeling of de vriezer, ik wil ze in iemands arm", aldus Cuomo. "Als je deze functie niet uitvoert, doet dat vragen rijzen over de efficiëntie van een ziekenhuis."

New Yorkse ziekenhuizen hebben tot dusver minder dan de helft van hun beschikbare vaccins toegediend, maar er is veel onderling verschil in prestatie, zei Cuomo. De publieke ziekenhuizen in de stad New York hebben maar 31 procent van de vaccins gebruikt, terwijl dat bij een aantal particuliere ziekenhuizen 99 procent is.

In Florida, een staat die geliefd is bij gepensioneerden, heeft de staat senioren voorrang gegeven voor de vaccins. Gouverneur Ron DeSantis kondigde daar aan dat ziekenhuizen die de vaccins sneller toedienen, meer vaccins geleverd krijgen. "Ziekenhuizen die niet goed presteren in vaccineren zullen hun leveranties verliezen ten gunste van ziekenhuizen die wel presteren", aldus DeSantis. Florida gaat ook duizend extra verplegers inzetten om het vaccinatieproces te versnellen.

De Verenigde Staten zijn van alle landen in de wereld het hardst getroffen door de coronapandemie. Tot dusver raakten bijna 21 miljoen personen besmet, en overleden in de VS meer dan 353.000 personen bij wie het coronavirus is vastgesteld.

Meer uit Buitenland

Aardbeving van 6.0 in Afghanistan

KABUL (ANP/RTR/AFP) - Het noorden van Afghanistan is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.0, meldt het Europees-Mediterraans Seismologisch Centrum (EMSC). Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is en of er slachtoffers zijn, maar de beving werd in elk geval gevoeld in de hoofdstad Kabul en het noorden van Pakistan.

38 minuten geleden
Hezbollah-leider verwerpt Israëlisch-Libanees akkoord

BEIROET (ANP/RTR) - Hezbollah-leider Naim Qassem verwerpt het raamakkoord tussen Israël en Libanon over het beëindigen van de oorlog in Zuid-Libanon. Hezbollah zal zijn verzet tegen Israël voortzetten, kondigt Qassem aan.

57 minuten geleden
Aantal buitenlandse slachtoffers door bevingen Venezuela stijgt

CARACAS/ROME (ANP/AFP) - Het aantal omgekomen buitenlandse slachtoffers van de aardbevingen in Venezuela is gestegen tot 45. Ambassades en ministeries van verscheidene landen hebben melding gemaakt van omgekomen landgenoten. Portugal meldde het grootste aantal: 28. Daarbij zijn ook mensen die op grond van herkomst nauwe banden met Portugal hebben. Portugal is op zoek naar 85 landgenoten.

2 uur geleden
Staatspersbureau: Israëlische drone-aanval in Zuid-Libanon

BEIROET (ANP/RTR) - Een Israëlische drone heeft zaterdag een gebied rond Nabatieh in Zuid-Libanon getroffen, zo meldt het Libanese staatspersbureau NNA.

3 uur geleden
Agentschap UKMTO meldt weer schade door projectiel in Hormuz

LONDEN/TEHERAN (ANP/RTR) - De Britse maritieme organisatie UKMTO heeft weer melding gemaakt van een incident met een projectiel in de Straat van Hormuz. De brug van een tanker is beschadigd door een onbekend projectiel, maar er zijn geen gewonden en er wordt geen milieuschade gevreesd. De regeringsinstantie UKMTO noemt de situatie in de zeestraat nu behoorlijk gevaarlijker. Het zou mogelijk om de olietanker KIKU gaan die onder Panamese vlag vaart.

4 uur geleden
Autoriteiten Beijing bevestigen crash vliegtuigje in torenflat

BEIJING (ANP/RTR) - De autoriteiten in Beijing hebben bevestigd dat een vliegtuigje vrijdag is gebotst op de hoogste torenflat van de stad en dat daar een dode en dertien gewonden bij zijn gevallen. Het voorval werd door ooggetuigen en sommige media gemeld. De politie begon onmiddellijk mensen uit de buurt te houden van de bijna 530 meter hoge wolkenkrabber Citic Tower die ook bekend is als China Zun.

5 uur geleden
Iran meldt aanvallen op Amerikaanse doelen na aanval VS

TEHERAN/MANAMA (ANP/RTR) - Iran heeft volgens staatsmedia zaterdag Amerikaanse doelen in de regio beschoten na een Amerikaanse aanval op het land. De VS hebben volgens het Amerikaanse leger Iraanse opslagplaatsen van raketten en drones aangevallen als reactie op de beschieting van een vrachtschip in de Straat van Hormuz. Het is niet bekend welke doelen Iran precies heeft bestookt.

5 uur geleden