Vrouwen door jongens op fatbikes op billen geslagen in Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) - De politie in Amsterdam ontvangt "steeds meer meldingen" van vrouwen die tijdens het hardlopen op de billen worden geslagen door jonge jongens op fatbikes. De daders filmen dit en zetten het vervolgens op sociale media. Sinds begin dit jaar zijn er 24 meldingen van deze vorm van aanranding gedaan, aldus een woordvoerder.
Ze vertelt dat dit voornamelijk in het Rembrandtpark gebeurt, maar er zijn ook meldingen uit andere parken als het Flevopark, Vondelpark en Erasmuspark en uit de omgeving van al die parken. De politie roept daders op "onmiddellijk te stoppen met dit gedrag" en benadrukt dat het "niet alleen heel erg vervelend voor de slachtoffers, maar ook strafbaar" is. Een dader kan hiervoor een taakstraf of gevangenisstraf krijgen.
Slachtoffers, mogelijk ook niet-hardlopers, en getuigen van soortgelijke incidenten worden gevraagd zich te melden. Voor het onderzoek is het "cruciaal" dat informatie wordt gedeeld.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In het gehele oostelijke deel van Nederland kunnen onweersbuien voor overlast zorgen, meldt het KNMI. Die kunnen gepaard gaan met hagel en windstoten.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De uitstoot van broeikasgassen was in het eerste kwartaal van 2026 minder dan een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM op basis van voorlopige cijfers. In het begin van dit jaar was de uitstoot ruim 5 procent minder dan in dezelfde periode in 2025.
4 uur geledenTER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.
17 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geëist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.
21 uur geleden