Vrijwilligheid corona-app moet buiten kijf staan, vindt Kamer
DEN HAAG (ANP) - Het gebruik van de app CoronaMelder, die moet helpen bij het opsporen van nieuwe coronabesmettingen, moet altijd absoluut vrijwillig en vrij van druk zijn, vindt de Tweede Kamer. Partijen vinden het niet wenselijk als bijvoorbeeld werkgevers oproepen de app wel of juist niet te gebruiken.
De SP vraagt zich af of de wet hier wel voldoende tegen beschermt, omdat deze alleen stelt dat gebruik niet verplicht is. Ook bescherming tegen "formele of informele" druk moet volgens de SP expliciet in de wet worden opgenomen. "Het is belangrijk dat gebruik van de app niet als een ongeschreven regel voelt", vindt SP-lid Maarten Hijink.
De VVD vindt dat wel duidelijk moet zijn hoe wordt gehandhaafd als bijvoorbeeld bedrijven toch aansturen op gebruik van de app. VVD'er Jan Middendorp wil dat een werkgever die de app promoot eerst een waarschuwing krijgt, voordat er "snel met boetes gestrooid wordt". Ook wil de VVD weten wat er gebeurt als een werkgever níet wil dat werknemers de app installeren.
Verder wil de Kamer van de minister weten wat de app toevoegt ten opzichte van het al bestaande bron- en contactonderzoek, en of de app de al krappe testcapaciteit niet verder onder druk zet. Onder meer GroenLinks en Partij voor de Dieren vragen zich af of er geen betere alternatieven zijn, zoals het verbeteren van het bron- en contactonderzoek.
Ondanks de vragen en twijfels over de app, tekent zich toch een meerderheid af in de Kamer. Zorgminister Hugo de Jonge beantwoordt later woensdag de vragen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
2 dagen geleden