Voorzitter noemt reactie kabinet op enquêterapport onacceptabel
DEN HAAG (ANP) - Voormalig voorzitter Michiel van Nispen van de parlementaire enquêtecommissie die het fraudebeleid onderzocht is "buitengewoon teleurgesteld" over de reactie op zijn rapport. Hij noemde het bij EenVandaag "onacceptabel" dat het kabinet niet alle aanbevelingen direct overneemt. Dat is wat hem betreft een "minachting van het parlement" en een "schoffering" van de gedupeerden in het toeslagenschandaal.
Het is goed gebruik dat een voormalig voorzitter zich afzijdig houdt in het debat over een enquêterapport, erkende Van Nispen, Kamerlid van de SP. Hij heeft er zelf "lang over nagedacht" of hij zich wel in de discussie zou mengen. "Maar ik heb ook mijn persoonlijke integriteit." Van Nispen memoreerde in het radio-interview dat hij bij de publicatie van het rapport had toegezegd zich ervoor in te spannen om te voorkomen dat de conclusies in de spreekwoordelijke la zouden belanden.
In de reactie van het kabinet ziet Van Nispen dat veel aanbevelingen uit het rapport niet worden overgenomen. "Die worden gewoon terzijde geschoven, op de lange baan, of regelrecht van gezegd: dat gaan we niet doen." Dit terwijl de enquêtecommissie juist waarschuwde dat een schandaal als de toeslagenaffaire zo weer kan gebeuren, tenzij er wordt ingegrepen. "De conclusies logen er niet om", aldus Van Nispen. Hij vindt dat het kabinet "blind blijft voor mens en recht", zei hij, verwijzend naar de titel van het rapport.
'Uiterst bedroevend'
Het Kamerlid laakt onder meer dat het kabinet geen werk maakt van een recht op persoonlijk contact en niet verder in de sociale advocatuur investeert in reactie op het rapport. Het kabinet komt wel met een 'recht op vergissingen', maar steekt veel minder geld in het budget van de privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens dan aanbevolen. "Uiterst bedroevend dat het kabinet zo omgaat met een rapport waar verschillende Kamerleden twee jaar lang aan gewerkt hebben", concludeerde Van Nispen.
Bijna een jaar geleden bracht de commissie het rapport uit. Van de oorspronkelijke acht leden zaten er toen nog maar drie in de Tweede Kamer. Inmiddels zijn dat er maar twee: Van Nispen en VVD'er Thierry Aartsen.
De Kamer debatteert woensdag met het kabinet over het rapport en de kabinetsreactie. Van Nispen roept Kamerleden op "om het kabinet op de juiste weg te dwingen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
4 uur geleden