Voorzitter noemt reactie kabinet op enquêterapport onacceptabel
DEN HAAG (ANP) - Voormalig voorzitter Michiel van Nispen van de parlementaire enquêtecommissie die het fraudebeleid onderzocht is "buitengewoon teleurgesteld" over de reactie op zijn rapport. Hij noemde het bij EenVandaag "onacceptabel" dat het kabinet niet alle aanbevelingen direct overneemt. Dat is wat hem betreft een "minachting van het parlement" en een "schoffering" van de gedupeerden in het toeslagenschandaal.
Het is goed gebruik dat een voormalig voorzitter zich afzijdig houdt in het debat over een enquêterapport, erkende Van Nispen, Kamerlid van de SP. Hij heeft er zelf "lang over nagedacht" of hij zich wel in de discussie zou mengen. "Maar ik heb ook mijn persoonlijke integriteit." Van Nispen memoreerde in het radio-interview dat hij bij de publicatie van het rapport had toegezegd zich ervoor in te spannen om te voorkomen dat de conclusies in de spreekwoordelijke la zouden belanden.
In de reactie van het kabinet ziet Van Nispen dat veel aanbevelingen uit het rapport niet worden overgenomen. "Die worden gewoon terzijde geschoven, op de lange baan, of regelrecht van gezegd: dat gaan we niet doen." Dit terwijl de enquêtecommissie juist waarschuwde dat een schandaal als de toeslagenaffaire zo weer kan gebeuren, tenzij er wordt ingegrepen. "De conclusies logen er niet om", aldus Van Nispen. Hij vindt dat het kabinet "blind blijft voor mens en recht", zei hij, verwijzend naar de titel van het rapport.
'Uiterst bedroevend'
Het Kamerlid laakt onder meer dat het kabinet geen werk maakt van een recht op persoonlijk contact en niet verder in de sociale advocatuur investeert in reactie op het rapport. Het kabinet komt wel met een 'recht op vergissingen', maar steekt veel minder geld in het budget van de privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens dan aanbevolen. "Uiterst bedroevend dat het kabinet zo omgaat met een rapport waar verschillende Kamerleden twee jaar lang aan gewerkt hebben", concludeerde Van Nispen.
Bijna een jaar geleden bracht de commissie het rapport uit. Van de oorspronkelijke acht leden zaten er toen nog maar drie in de Tweede Kamer. Inmiddels zijn dat er maar twee: Van Nispen en VVD'er Thierry Aartsen.
De Kamer debatteert woensdag met het kabinet over het rapport en de kabinetsreactie. Van Nispen roept Kamerleden op "om het kabinet op de juiste weg te dwingen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
1 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
16 uur geleden