Voorzitter noemt reactie kabinet op enquêterapport onacceptabel
DEN HAAG (ANP) - Voormalig voorzitter Michiel van Nispen van de parlementaire enquêtecommissie die het fraudebeleid onderzocht is "buitengewoon teleurgesteld" over de reactie op zijn rapport. Hij noemde het bij EenVandaag "onacceptabel" dat het kabinet niet alle aanbevelingen direct overneemt. Dat is wat hem betreft een "minachting van het parlement" en een "schoffering" van de gedupeerden in het toeslagenschandaal.
Het is goed gebruik dat een voormalig voorzitter zich afzijdig houdt in het debat over een enquêterapport, erkende Van Nispen, Kamerlid van de SP. Hij heeft er zelf "lang over nagedacht" of hij zich wel in de discussie zou mengen. "Maar ik heb ook mijn persoonlijke integriteit." Van Nispen memoreerde in het radio-interview dat hij bij de publicatie van het rapport had toegezegd zich ervoor in te spannen om te voorkomen dat de conclusies in de spreekwoordelijke la zouden belanden.
In de reactie van het kabinet ziet Van Nispen dat veel aanbevelingen uit het rapport niet worden overgenomen. "Die worden gewoon terzijde geschoven, op de lange baan, of regelrecht van gezegd: dat gaan we niet doen." Dit terwijl de enquêtecommissie juist waarschuwde dat een schandaal als de toeslagenaffaire zo weer kan gebeuren, tenzij er wordt ingegrepen. "De conclusies logen er niet om", aldus Van Nispen. Hij vindt dat het kabinet "blind blijft voor mens en recht", zei hij, verwijzend naar de titel van het rapport.
'Uiterst bedroevend'
Het Kamerlid laakt onder meer dat het kabinet geen werk maakt van een recht op persoonlijk contact en niet verder in de sociale advocatuur investeert in reactie op het rapport. Het kabinet komt wel met een 'recht op vergissingen', maar steekt veel minder geld in het budget van de privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens dan aanbevolen. "Uiterst bedroevend dat het kabinet zo omgaat met een rapport waar verschillende Kamerleden twee jaar lang aan gewerkt hebben", concludeerde Van Nispen.
Bijna een jaar geleden bracht de commissie het rapport uit. Van de oorspronkelijke acht leden zaten er toen nog maar drie in de Tweede Kamer. Inmiddels zijn dat er maar twee: Van Nispen en VVD'er Thierry Aartsen.
De Kamer debatteert woensdag met het kabinet over het rapport en de kabinetsreactie. Van Nispen roept Kamerleden op "om het kabinet op de juiste weg te dwingen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden