Voorman Viruswaarheid Willem Engel blijft in de cel
ROTTERDAM (ANP) - Willem Engel blijft in de cel. Zijn voorarrest is met twee weken verlengd. Dat besliste de rechter-commissaris van de rechtbank in Rotterdam vrijdag. De 45-jarige voorman van Viruswaarheid werd woensdag aangehouden voor opruiing.
Engel zou gedurende een lange periode - tussen juni 2020 en december 2021 - "opruiende coronagerelateerde berichten" hebben geplaatst op sociale media. "Deze berichten hebben ertoe geleid dat andere mensen strafbare feiten hebben gepleegd of daartoe zijn aangezet", aldus het Openbaar Ministerie. Het OM had de rechter-commissaris gevraagd Engel langer in voorarrest te houden, onder meer uit vrees dat hij opnieuw opruiende berichten op sociale media zou plaatsen "waardoor de gezondheid of veiligheid van personen in gevaar kan worden gebracht". Meer informatie kan het OM niet geven, omdat het onderzoek nog loopt.
Het OM benadrukt dat vrijheid van meningsuiting een fundamenteel recht is in Nederland. "Maar aan die vrijheid van meningsuiting zijn grenzen gesteld. Een van die grenzen is dat uitingen anderen nooit mogen aanzetten tot het plegen van strafbare feiten. Als dat wel gebeurt heeft het OM de taak, als handhaver van de wet, om op te treden."
Collectieve aangifte
Eind vorig jaar werd een collectieve aangifte, die door 22.581 mensen was ondertekend, tegen Engel ingediend bij het OM in Rotterdam. Ze vinden dat Engel zich schuldig maakt aan opruiing, verspreiding van medische desinformatie, oplichting, uitingen met een terroristisch oogmerk en bedreiging. Volgens Engel is de aangifte vals en staan er geen strafbare feiten in.
Los van deze zaak staat Engel woensdag 30 maart voor de politierechter in Den Haag. Dan staat hij terecht voor het negeren van een bevel van de politie tijdens een demonstratie in Den Haag, op 10 oktober 2020. Engel moet zich dan ook verantwoorden voor opruiing via Facebook. Hij riep op om agenten te arresteren middels burgerarrest. Dat deed hij tijdens een livestream.
Demonstratie
Aanhangers van Engel hebben zondagmiddag een demonstratie in Amsterdam gepland, onder meer uit onvrede tegen zijn arrestatie.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
40 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
5 uur geleden